Wij gebruiken onze cookies en cookies van derden om u van u relevante informatie te voorzien. Wanneer u doorgaat met browsen op deze website bent u geïnformeerd en gaat u akkoord met de installatie en gebruik van deze cookies. Wenst u meer informatie? Neem dan kennis van ons Cookiebeleid. Cookiebeleid. Accept

Smallegangentruck

Tri- en bidirectionele smallegangen heftrucks zijn machines waarmee in smalle gangpaden (tussen de 1500 en 1800 mm) gewerkt kan worden, wat de opslagcapaciteit aanzienlijk verhoogd. Deze heftrucks kunnen hoogtes van meer dan 14 m bereiken.

Wel hebben ze bepaalde beperkingen waarmee rekening moet worden gehouden:

  • De smallegangentrucks vereisen een perfecte nivellering van de vloer waarover ze zich verplaatsen. 
  • Ze moeten worden geleid ofwel door middel van rails die aan beide zijden van het gangpad zijn aangebracht, ofwel door middel van inductie- of lasergeleiding, op dezelfde manier als AGV-voertuigen (Automatisch Geleid Voertuig).
  • Ze draaien niet zelf in het gangpad: de noodzakelijke draaibewegingen voor het in- of uitslaan van de pallets wordt met de vorken uitgevoerd. Daarom zijn deze machines bedoeld om te werken in de gangpaden tussen de magazijnstellingen. Hierbuiten zijn de bewegingen langzaam, waardoor deze tot een minimum beperkt moeten worden.
  • Als hulpmiddel worden gewoonlijk transportwagens gebruikt die de pallets aan de voorkant van de stellingen ophalen of neerzetten, zodat de smallegangentruck het gangpad niet hoeft te verlaten. Ook kunnen hiervoor transportbanden worden ingezet.

 

Bij tridirectionele smallegangentrucks is het bord waaraan de vorken zijn bevestigd in staat om volledig te draaien, waardoor goederen aan weerszijden van het gangpad en ook recht vooruit kunnen worden in- en uitgeslagen. Ze kunnen pallets ook direct op de vloer plaatsen.

De bidirectionele smallegangentruck heeft telescopische vorken die op een houder of bord aan de voorkant zijn gemonteerd. In tegenstelling tot de tridirectionele heftrucks kunnen deze trucks geen pallets op de grond wegzetten en ook niet recht vooruit, maar ze hebben het voordeel dat ze in nog smallere gangpaden kunnen werken en een groter aantal werkcycli kunnen bereiken.

 

 

Tridirectionele smallegangentruck

Tridirectionele smallegangentruck

Bidirectionele smallegangentruck

Bidirectionele smallegangentruck

 

Een smallegangen heftruck beschikt over een cabine met een zitplaats voor de magazijnmedewerker die deze bestuurt. Wanneer deze cabine vast zit aan het chassis van de machine, noemt men dit een «man-down»-smallegangentruck (man beneden). Als de cabine echter tezamen met de vorken (en dus met de lading) wordt opgeheven, is het een «man-up»-smallegangentruck (man boven). Deze laatste wordt ook wel «combitruck» genoemd, omdat de magazijnmedewerker in staat is de afhandeling van pallets te combineren met het klaarzetten van bestellingen.

 

Man-down smallegangentruck

Man-down smallegangentruck

Man-up smallegangentruck

Man-up smallegangentruck (combitruck)

Magazijn voor machines en gereedschappen voor de bouw

Tridirectionele combitrucks

Lijken op de eerder beschreven orderpicktrucks voor middelhoge en hoge niveaus. Het enige verschil met deze laatst vermelde orderpicktrucks is, dat ze in plaats van eenvoudige vorken die gemonteerd zijn aan een vorkenbord dat stijgt en daalt via de secundaire mast, beschikken over een draaikop dat voorzien is van een roterend vorkenbord.

Dankzij deze draaikop en het roterende vorkenbord kan de truck pallets aan beide zijden van de stelling in- en uitslaan. Zo heeft deze een dubbele functie: het klaarzetten van bestellingen plus het inslaan en verplaatsen van complete laadeenheden. Tridirectionele combitrucks hebben het voordeel ten opzichte van orderpicktrucks dat ze in staat zijn hoogtes tot 14 m te bereiken.

 

Geleidingssystemen

Aan het begin van deze uitleg over smallegangentrucks hebben we de noodzaak van geleiding bij dit soort apparatuur voor goederenafhandeling besproken: door middel van profielen (mechanisch via geleidingsrails) of inductie- en lasergeleiding. Dit zijn de meest gebruikelijke varianten:

De pallets steunen rechtstreeks op de vloer. Een L-vormig profiel dat in de vloer verankerd is, fungeert als geleiding.

Geleiding met LPN 50 profiel
De pallets steunen rechtstreeks op de vloer. Een L-vormig profiel dat in de vloer verankerd is, fungeert als geleiding.

De pallets steunen op profielen die op de vloer of op liggers geplaatst worden. Een U-vormig profiel dat in de vloer verankerd is, fungeert als geleiding.

Geleiding met een UPN 100 profiel
De pallets steunen op profielen die op de vloer of op liggers geplaatst worden. Een U-vormig profiel dat in de vloer verankerd is, fungeert als geleiding.

De ruimte tussen de geleiders van twee gangpaden wordt opgevuld met beton, waardoor er een strook ontstaat waarop de stellingen worden geplaatst.

Geleiding met UPN 100 profiel dat een "eiland" vormt.
De ruimte tussen de geleiders van twee gangpaden wordt opgevuld met beton, waardoor er een eiland ontstaat waarop de stellingen worden geplaatst.

Aan het begin van de gangpaden met geleiderails moeten positioneringsprofielen worden geplaatst om de heftrucks gemakkelijk te centreren

Bij de ingang van de gangpaden met geleidingsrails moeten positioneringsprofielen worden geplaatst om de heftrucks te centreren.

Inductiegeleiding.

Inductiegeleiding

Een draad, aangebracht in de vloer, zendt een magnetisch veld uit dat de machine detecteert en volgt. Wanneer het een lasergeleid systeem betreft, is er geen draad in de vloer aangebracht, maar wordt het traject door de positie van reflectoren op een veilige manier aangegeven.

 

Other topics in this category