Automatisch Pallet Shuttle-systeem

Automatisch Pallet Shuttle-systeem

Volledig geautomatiseerde, compacte oplossing voor palletopslag die de magazijncapaciteit en productiviteit verhoogt.

Het product

Volledige automatisering van compacte opslag om magazijnprestaties te verbeteren

Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem is een compact opslagsysteem dat gebruik maakt van een elektrische shuttle om de pallets autonoom in en uit de stellingen te slaan. De shuttle wordt aangevuld met automatische transportapparatuur (magazijnkranen of aanvoerwagens) die de aanvoerwagen van de invoer- en uitvoerposities naar de verschillende opslagkanalen verplaatsen.

Deze oplossing combineert opslag met hoge dichtheid en automatisering vergroot de opslagcapaciteit aanzienlijk en intensiveert de stroom van inkomende en uitgaande goederen aanzienlijk. Dit maximaliseert het gebruik van de beschikbare ruimte en de productiviteit van het magazijn.

Automatisch Pallet Shuttle-systeem optimaliseert opslagcapaciteit

Voordelen van het Automatisch Pallet Shuttle-systeem

  • Verhoogde productiviteit: sterke toename van het aantal cycli/uur in vergelijking met andere compacte opslagsystemen, vooral in combinatie met de aanvoerwagens.
  • Verhoogde opslagcapaciteit: met stellingen tot 40 m hoog en opslagkanalen tot 45 m diep maakt het Automatisch Pallet Shuttle-systeem maximaal gebruik van de beschikbare ruimte.
  • Volautomatisch beheer: de volledige automatisering van de bewerkingen optimaliseert de bewegingen, zorgt voor een perfecte voorraadcontrole en vermijdt fouten.
  • Hoge rijsnelheid: de hoge rijsnelheid van de shuttle (72 m/min met lading en 108 m/min zonder lading) vermindert de tijd die nodig is om inkomende en uitgaande goederen te verwerken.
  • Ononderbroken werking: de supercondensatoren van de shuttle worden automatisch opgeladen wanneer deze aan boord van de magazijnkraan of aanvoerwagen is, zodat hij altijd gebruiksklaar is.
  • Grote veelzijdigheid: in elk opslagkanaal kan een ander SKU worden opgeslagen en er kan worden gewerkt met pallets van verschillende afmetingen en breedtes.
  • Energiebesparing in koel- en vrieshuizen: groepering vermindert het volume lucht dat gekoeld moet worden in koel- en vrieshuizen.
  • Veiligheid: de shuttle kan pallets met absolute precisie oppakken en neerzetten. Bovendien zijn er aanzienlijk minder vorkheftrucks en andere transportvoertuigen nodig, wat de veiligheid in het magazijn verhoogt.
  • Integrale oplossing: Mecalux draagt zorg voor het ontwerp, productie, installatie en opstart van alle onderdelen van het systeem: van de rekken, de shuttle en de automatische behandelingsapparatuur (magazijnkranen of aanvoerwagens) tot de transportbanden, de besturingssoftware en de Warehouse Management Software.
De voordelen van het Automatisch Pallet Shuttle-systeem zijn een hogere productiviteit en opslagcapaciteit

We hebben de stroom van inkomende en uitgaande goederen vergroot, het laadproces van vrachtwagens geoptimaliseerd en het aantal fouten verminderd

Luís Simões
António Martin Manager van het logistiek centrum
Luís Simões
(Cabanillas del Campo, Spanje)

Toepassingen van het Automatisch Pallet Shuttle-systeem

Perfecte oplossing voor het geautomatiseerde beheer van magazijnen met een hoge omloopsnelheid

De invoering van een magazijnen met een automatisch Pallet Shuttle is vooral aan te raden in bedrijven die maximaal gebruik willen maken van de beschikbare ruimte en een aanzienlijke verhoging van de productiviteit om een groot aantal pallets per uur te verplaatsen.

Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem is ideaal voor bedrijven die veel pallets per SKU hebben

Massale opslag

Voor magazijnen met een gemiddeld en hoog aantal SKU's of met een groot aantal pallets per SKU.

Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem wordt aanbevolen voor het beheer van SKU's met een hoge omloopsnelheid

Grote omloopsnelheid van producten

Voor bedrijven met SKU's met een hoge omloopsnelheid waar zeer hoge rendementen vereist zijn.

Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem is een zeer handige oplossing voor koelhuizen

Koelhuizen

Voor koel- en vriesmagazijnen, omdat de te koelen ruimte kleiner wordt en de operatoren niet in de koude moeten werken.

Automatisch Pallet Shuttle-systeem als tijdelijke buffer

Tijdelijke buffer

Voor geautomatiseerd tussentijds opslagbeheer van meervoudige laadeenheden op pallets, bijvoorbeeld in expeditieruimten.

Opstellingen met een Automatisch Pallet Shuttle-systeem

Volledige automatisering van het inslaan en uitslaan van ladingen op pallets

In magazijnen met het Automatische Pallet Shuttle-systeem wordt de vorkheftruck die in de halfautomatische variant wordt gebruikt, vervangen door volledig autonome apparatuur (magazijnkranen of aanvoerwagens), waardoor de benodigde tijd voor elke bewerking aanzienlijk wordt verkort.

Getuigenissen

Cabezuelo Foods

We zijn erg tevreden met het Automatisch Pallet Shuttle-systeem met aanvoerwagens, omdat het alle ruimte in ons magazijn benut en ons in staat stelt om zonder beperkingen te groeien. En door onze activiteiten te verbeteren, hebben we de snelheid van de inkomende en uitgaande goederen en orderpicking verhoogd.

Felix Cabezuelo Eigenaar
Cabezuelo Foods
(Socuéllamos, Spanje)
VI-MA

We hebben voor het Pallet Shuttle-systeem met magazijnkraan gekozen vanwege de grote opslagcapaciteit die het ons biedt in de beperkte ruimte die we hebben. De automatisering van de activiteiten heeft de kosten verlaagd en een snel rendement op investering mogelijk gemaakt.

Vitaloni Marco Eigenaar
VI-MA
(Miradolo Terme, Italië)
Cárnicas Chamberí

Om de distributie en levering van de bestellingen van onze klanten te versnellen, wisten we dat we de goederen beter moesten organiseren en een volledig geautomatiseerde logistiek moesten hebben. We zijn zeer tevreden met het magazijn dat Mecalux ons heeft geleverd, omdat de ingebruikname zonder incidenten is verlopen en het ons zeer goede resultaten heeft opgeleverd.

Juan Carlos Camacho Hernández Financieel directeur
Cárnicas Chamberí
(Casarrubios del Monte, Spanje)
Verlhac Logistique

Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem systeem is de oplossing die we nodig hadden om de ruimte te optimaliseren en een grotere opslagcapaciteit te verkrijgen. Bovendien hebben we met een volledig geautomatiseerde werking gezorgd voor een constante stroom van inkomende en uitgaande goederen.

Michel Verlhac Voorzitter
Verlhac Logistique
(Cahors, Frankrijk)
British Sugar

Alle productbewegingen zijn automatisch, wat zorgt voor een grote wendbaarheid bij inkomende en uitgaande goederen. Dankzij de automatische beweging van magazijnkranen, transportbanden en pallet shuttles kunnen we de nodige cycli bereiken om onze klanten te bedienen.

Samuel Chapman Inkoopmanager
British Sugar
(Wissington, Verenigd Koninkrijk)

Hoe werkt het Automatisch Pallet Shuttle-systeem

Twee bedrijfsmodi: met magazijnkranen en met aanvoerwagens

Elke opstelling van het Automatisch Pallet Shuttle-systeem werkt anders. Bij de opstelling met magazijnkranen staat er één magazijnkraan in elk gangpad, met een enkele shuttle die alle opslagniveaus bedient. Bij de opstelling met aanvoerwagens wordt op elk niveau van elk gangpad van het magazijn een aanvoerwagen en shuttle geplaatst.

Onderdelen van het Automatisch Pallet Shuttle-systeem

Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem bestaat uit vier basisonderdelen: de compacte stellingblokken, de elektrische shuttle die door de opslagkanalen rijdt om pallets op te pikken en neer te zetten, de transportuitrusting (magazijnkraan of aanvoerwagen) die de shuttle door het gangpad beweegt en de kopse kant voor het in- en uitvoeren van pallets.

De pallet shuttle is het centrale onderdeel van het systeem, omdat deze de laadeenheid ondersteunt en in de kanalen wordt geplaatst om pallets op te halen en neer te zetten. Het is een compact apparaat met uitstekende prestaties dat snel en veilig werkt.

In deze variant beweegt een automatische magazijnkraan door het gangpad om de shuttle tussen de invoer- en uitvoerposities en de verschillende opslagkanalen te verplaatsen.

In deze opstelling wordt de shuttle ook automatisch verplaatst tussen de invoer- en uitvoerposities en de opslagkanalen met een automatisch systeem bestaand uit aanvoerwagens en kranen.

De antenne van de shuttle ontvangt de commando's van het WMS

Antenne

Hiermee ontvangt de shuttle instructies via wifi die afkomstig zijn van de Warehouse Management Software (WMS).

Het hefplatform tilt de pallets op om ze in het kanaal te verplaatsen

Hefplatform

Dit platform bevindt zich aan de bovenkant van de shuttle en tilt de pallet op om deze door het kanaal te vervoeren.

De shuttle rijdt door het kanaal via de rijwielen

Rijwielen

Acht wielen (vier aan elke kant) rusten op het rijvlak van de rail en maken het mogelijk de shuttle te verplaatsen.

Met de langswielen verplaatst de shuttle zich in de lengterichting

Geleidingswielen

Vier kleine wielen op de hoeken van de shuttle geleiden de shuttle in de lengterichting voor een soepele en veilige verplaatsing.

De sensoren in de shuttle hebben meerdere functies

Sensoren

Er zijn verschillende sensoren die uiteenlopende functies vervullen: de juiste positie van de pallets op de shuttle, de laatste pallet in het kanaal opsporen of de afstand tussen de shuttle en het einde van het kanaal bepalen.

Supercondensatoren leveren het elektrisch vermogen aan de shuttle

Supercondensatoren

Elektrische voeding van de Shuttle met een hoog vermogen en lange levensduur. Het laadproces is eenvoudig, snel en volledig automatisch.

De borstels worden gebruikt om de trolley automatisch op te laden

Automatische laadborstels

Hiermee worden de supercondensatoren automatisch opgeladen terwijl ze in de magazijnkraan of aanvoerwagen zitten.

De storingsindicator waarschuwt als er problemen zijn met de shuttle

Waarschuwingslampje

Rood signaallampje dat met tussenpozen knippert als de shuttle defect is.

De magazijnkraan beweegt langs en omhoog door het gangpad

Magazijnkraan

Deze beweegt op en neer door het gangpad tussen de stellingblokken die de hefbak dragen waarop de shuttle wordt geplaatst.

De shuttle bevindt zich in de hefbak van de magazijnkraan

Hefbak

Onderdeel van de magazijnkraan waarop de shuttle wordt geplaatst en die door de kolom wordt opgetild om de shuttle bij de ingang van het toegewezen opslagkanaal te plaatsen.

De rails leiden de magazijnkraan langs het hele werkpad

Gangrails

Set profielen (één rail bovenaan en één rail onderaan) die de beweging in de lengte van de magazijnkraan langs het hele werkpad geleiden.

De aanvoerwagens verplaatsen de shuttle doorheen het gangpad

Aanvoerwagens

Er wordt er één shuttle per niveau geplaatst en de bedoeling is om de shuttle langs het werkpad naar de ingang van het toegewezen opslagkanaal te verplaatsen.

De liften verplaatsen de pallets tussen de kopse kant en de verschillende niveaus van de stelling

Liften

Ze transporteren de pallets van de kopse kant naar het niveau waar het toegewezen kanaal zich bevindt (en omgekeerd). Het aantal liften hangt af van het volume pallets dat moet worden verplaatst, maar er wordt minstens één aanvoer- en één afvoerlift geïnstalleerd.

Het platform is de structurele steun waarop de aanvoerwagens bewegen

Platform en rails

Geheel dat bestaat uit loopbruggen en rails die het draagvlak vormen waarop de aanvoerwagens door de gangen bewegen en waardoor de liften met de aanvoerwagens worden verbonden via een transportband.

De jukken en liggers vormen de stellingen van het pallet shuttle systeem

Jukken en liggers

Verticale en horizontale profielen die het raamwerk van de stellingen vormen, waarlangs shuttles rijden om pallets te plaatsen en op te halen.

De rails bevinden zich in de opslagkanalen van het pallet shuttle systeem

Rails

Horizontale profielen aan de binnenkant van elk kanaal. De shuttle rijdt over het onderste niveau en de pallets rusten op het bovenste niveau.

Het valnet voorkomt dat ladingen op de grond vallen

Valbeveiliging

Bij doorgangen wordt dit over de volledige hoogte van de stellingen geplaatst, om te voorkomen dat ladingen vallen.

De afsluiting beveiligt de zone waar het Automatisch Pallet Shuttle-systeem in rondrijdt

Veiligheidshekwerken

Metalen omheining die het stellingenblok en het werkgebied van de automatische shuttles en transportbanden afbakent.

Catalogi

Catalog - 2 - Easy-wms - nl_NL

Warehouse Management Software

Technologische innovatie voor efficiënte magazijnen

Download

Veelgestelde vragen

Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem is een opslagsysteem met hoge dichtheid dat gebruik maakt van elektrische shuttles en autonome hanteringsapparatuur (magazijnkranen of aanvoerwagens) om pallets automatisch in en uit de stellingen te halen. Dit verhoogt de productiviteit van het magazijn en maximaliseert het gebruik van de beschikbare ruimte.

Het belangrijkste verschil tussen de twee systemen ligt in de manier waarop de laadeenheden naar de ingang van de opslagkanalen worden verplaatst. In de semiautomatische variant worden zowel de shuttle als het pallet die verplaatst moet worden naar het kanaal verplaatst en erin geplaatst met een vorkheftruck. Bij de automatische oplossing daarentegen wordt deze handeling uitgevoerd door magazijnkranen of aanvoerwagens, zodat beide acties volledig geautomatiseerd zijn.

Het Automatisch Pallet Shuttle-systeem is een zeer handige oplossing voor magazijnen met een hoge omloopsnelheid waar het essentieel is om de beschikbare opslagruimte maximaal te benutten. Het is ook een perfect systeem voor bedrijven met een groot aantal producten met SKU's die een gemiddelde tot grote omloopsnelheid kennen of met een groot aantal pallets per SKU. Tot slot is het Automatisch Pallet Shuttle-systeem ook aan te raden voor opslag in koelcellen: de groepering zorgt voor aanzienlijke energiebesparingen door het volume van de te koelen lucht te verminderen en de automatisering betekent dat het niet nodig is om operatoren bloot te stellen aan lage temperaturen.

De keuze van de verwerkingsapparatuur hangt af van het aantal inkomende en uitgaande bewegingen dat vereist is. In de goedkopere configuratie met magazijnkranen bedient een enkele elektrische shuttle de verschillende opslagniveaus aan beide kanten van het gangpad. Dit beperkt de capaciteit, dus is slechts aanbevolen als het aantal cycli per uur geen prioriteit is. De opstelling met aanvoerwagens maakt de beweging van één aanvoerwagen per opslagniveau mogelijk, waardoor het aantal cycli/uur wordt vermenigvuldigd met het aantal opslagniveaus.

Bij een uitvoering van de Pallet Shuttle met aanvoerwagens moeten er minimaal twee liften per gangpad worden geïnstalleerd, één voor in- en één voor uitgang. Als er een hoger aantal cycli per uur nodig is, is het ook mogelijk om twee invoer- en twee uitvoerliften in hetzelfde gangpad te installeren.

De shuttle die wordt gebruikt in het Automatisch Pallet Shuttle-systeem is verkrijgbaar in drie afmetingen, aangepast aan de meest gangbare palletmaten. De voorzijde is hetzelfde voor alle drie de modellen, aangezien het pallet langs de breedste kant (1.200 mm) wordt gehanteerd. De afmeting van de onderkant varieert echter, omdat deze geschikt is voor verschillende palletdieptes (800, 1.000 en 1.200 mm).

Ja, maar niet rechtstreeks. Om bijvoorbeeld een pallet met onregelmatige afmetingen neer te zetten, moet deze worden geplaatst op een standaardpallet, dat als "slavepallet" fungeert en dat compatibel is met de shuttle en de stellingen. Voor de opslag van speciale ladingen zoals IBC-containers of big bags geldt hetzelfde: de laadeenheid wordt op een pallet geplaatst, die vervolgens op de rails van de stellingen wordt geplaatst.

Ja. Voor de werking van het Automatisch Pallet Shuttle-systeem zijn twee programma's nodig: Warehouse Management Software (WMS), die de voorraad controleert en de locaties toewijst aan de verschillende laadeenheden, en Warehouse Control-systemen (WCS), die de verplaatsingsinstructies naar de automatische hanteringsapparatuur stuurt. Mecalux kan beide types software leveren.

De shuttle ondersteunt lasten tot 1.500 kg.

De shuttle heeft een snelheid van 108 m/min zonder lading en met lading van 72 m/min.

Het pallet shuttle systeem is ontworpen om bij uiteenlopende temperaturen te werken: het is bestand tegen temperaturen tussen -30°C en +45°C.

De shuttles werken ononderbroken omdat de supercondensatoren automatisch worden opgeladen aan boord van de magazijnkraan of aanvoerwagen. De herlaadtijd is variabel, afhankelijk van de diepte van de kanalen en het gewicht van de ladingen. Over het algemeen zijn supercondensatoren volledig opgeladen in minder dan 25 seconden stand-by.

Ja, absoluut: er is geen risico op aantasting of ontsteking. Bovendien zijn ze onderhoudsvrij, perfect geschikt voor intensief gebruik en hebben ze een lange levensduur.

Vraag een deskundige