Reachtrucks

Een reachtruck is een elektrische machine waarbij de mast tijdens de draai- en hefmanoeuvres horizontaal ingetrokken wordt, en naar het zwaartepunt van de machine wordt verplaatst.

Dankzij deze eigenschap hebben reachtrucks verschillende voordelen ten opzichte van tegenwicht heftrucks: ze wegen minder, kunnen in smallere gangpaden (± 2700 mm vrije ruimte) werken en leveren betere prestaties.

De hefmasten en vorken zijn vergelijkbaar met die van tegenwicht of elektrische heftrucks. Voor de in- en uitslag van pallets in de magazijnstelling wordt de reachtruck recht voor de laadeenheid geplaatst waarna de mast naar buiten wordt geschoven, wat de manoeuvres vergemakkelijkt. Er zijn reachtrucks die de lading tot meer dan 10 m hoog kunnen optillen, waarbij hulpmiddelen kunnen worden gebruikt om het manoeuvreren op hogere niveaus te vergemakkelijken.

Vanwege al deze voordelen worden reachtrucks tegenwoordig het meest gebruikt bij het uitvoeren van werkzaamheden in magazijnen.

 

Reachtrucks worden het meest gebruikt bij het uitvoeren van werkzaamheden in magazijnen

Reachtrucks worden het meest gebruikt bij het uitvoeren van werkzaamheden in magazijnen

Sommige heftrucks kunnen ladingen meer dan 10 meter hoog heffen

Sommige reachtrucks kunnen ladingen meer dan 10 meter hoog heffen

 
 
Reachtrucks

Reachtrucks (afbeelding ter beschikking gesteld door Toyota)

 

Reachtrucks beschikken over zijarmen waarin de (niet-draaiende) voorwielen zich bevinden. Pallets van 800 x 1200 mm, opgetild aan de zijkant van 800 mm, passen tussen beide zijarmen waardoor er geen hoogteverlies is in de magazijnstellingen.

Reachtruck met de pallet op het chassis

 

Reachtruck met de pallet boven het chassis

1. Hoogte van het chassis + 200 mm

2. Hoogte van het chassis

3. Eerste laadniveau

4. Minimale marge 50 mm

5. Hoogte van de pallet + hoogte van het chassis + 100 mm minimale marge

 

Er bestaat een uitvoering met vaste mast, waarbij de vorken uitschuiven tot de gewenste in- of uitslagpositie dankzij een pantograaf.

Bij deze reachtruck zijn het de vorken die intrekbaar zijn. (afbeelding ter beschikking gesteld door Crown)

Bij deze reachtruck zijn het de vorken die intrekbaar zijn. (afbeelding ter beschikking gesteld door Crown)

 

Hoewel ze minder vaak gebruikt worden, zijn ze een goede optie en is hun toepassing vergelijkbaar met dat van reachtrucks met een intrekbare mast.

 

Afbeelding van een reachtruck voor dubbeldiepe opslag in een levensmiddelenmagazijn voor grootverbruikers.

 

Afbeelding van een zijlader in een magazijn voor metalen profielen.

 

Dubbeldiepe reachtrucks

Op de markt zijn reachtrucks verkrijgbaar die in magazijnstellingen met dubbeldiepe opslag gebruikt kunnen worden. Behalve dat ze beschikken over een uitschuifbare mast, hebben deze modellen ook uitschuifbare vorken, waardoor ze twee pallets, die dubbeldiep zijn opgeslagen, kunnen bereiken.

Met dubbeldiepe reachtrucks neemt de opslagcapaciteit aanzienlijk toe.

De dubbele reachtrucks hebben ook enige nadelen: het laadgewicht en de hefhoogte die ze kunnen bereiken zijn beperkt. Bovendien zijn de pallets minder toegankelijk bij dubbeldiepe stellingen.

 

Zijladers

Een zijlader is een meer ontwikkelde reachtruck die men heeft voorzien van een systeem waarbij de wielen 90° kunnen draaien. Hierdoor kan die zich zowel voorwaarts als zijwaarts verplaatsen. De zijlader is ideaal voor lange ladingen zoals bijvoorbeeld pallets en colli’s van grote afmetingen, profielen, buizen, enzovoort.

Zijlader.

Zijladers (afbeelding ter beschikking gesteld door Toyota)

Other topics in this category