Elektrisch Monorailsysteem (EMS)

Elektrisch Monorailsysteem (EMS)

Een transportsysteem dat de interne stroom van pallets automatiseert en versnelt met zelfrijdende karretjes die  geëlektrificeerde rails volgen.

Het product

Geautomatiseerde oplossing voor het vervoeren van pallets met hoge snelheid, ideaal voor lange afstanden

Het elektrisch Monorailsysteem maakt gebruik van aangedreven karretjes die pallets verplaatsen langs een gesloten circuit van geëlektrificeerde rails (bevestigd aan de vloer of hangend aan het plafond). Het is een volledig configureerbare oplossing, waarbij circuits van verschillende complexiteit en lengte ontworpen kunnen worden om snel en efficiënt afgelegen gebieden met elkaar te verbinden.

De karretjes worden aangestuurd door software die het verkeer regelt en de optimale route bepaalt. Ze rijden over het circuit om pallets te verplaatsen tussen verschillende laad- en lospunten. Dankzij hun snelheid kunnen de elektrische Monorailsystemen van Mecalux goederen in alle soorten magazijnen en productiecentra zo vlot mogelijk verplaatsen.

Het elektrisch Monorailsysteem vervoert pallets en bestaat uit aangedreven karretjes

Voordelen van het elektrisch Monorailsysteem

  • Hoge snelheid: de karretjes behalen snelheden tot 100 m/min met lading en 120 m/min zonder lading. Het systeem is sneller dan transportbanden en het kan een grotere stroom pallets per uur aanleveren.
  • Lange afstanden: het elektrisch Monorailsysteem is ideaal voor het automatiseren van het vervoer van ladingen op pallets tussen verafgelegen punten.
  • Intelligent: de besturingssoftware bewaakt in realtime het verkeer op het circuit en de laad-/losbehoeften om de taken over de beschikbare karretjes te verdelen. Het systeem wijst de snelste route toe aan elk karretje en past de route dynamisch aan om knelpunten te vermijden.
  • Discontinue autonome beweging: de karretjes rijden onafhankelijk zodat ze verschillende routes kunnen volgen binnen hetzelfde circuit en kortere routes en omwegen kunnen volgen.
  • Volledig in te stellen circuits: er kunnen circuits van verschillende complexiteit worden ontworpen met rechte en gebogen secties, wissels, kortere wegen, parallelle sporen, parkeerplaatsen en onderhoudszones.
  • Flexibiliteit en schaalbaarheid: er kunnen nieuwe karretjes worden toegevoegd of het circuit kan uitgebreid worden in geval van productiestijgingen. Daarnaast kunnen nieuwe laad- en losstations voor pallets worden toegevoegd of de locatie van bestaande stations worden gewijzigd.
  • Stil en veilig: het ontwerp van de karretjes en de toepassing van geavanceerde versnellings- en remtechnieken zorgen voor een soepele en stille werking. De karretjes staan voortdurend in contact met elkaar zodat ze een veilige afstand kunnen behouden.
  • Energie-efficiënt: dankzij het gebruik van parkeerplaatsen kan het aantal karretjes dat in omloop is aangepast worden aan het werkvolume. Hierdoor daalt het energieverbruik aanzienlijk.
  • Makkelijk onderhoud: de karretjes worden omgeleid naar een hulpcircuit voor onderhoudswerkzaamheden, zodat de rest van het systeem normaal kan blijven werken.
Het elektrisch Monorailsysteem is een snelle oplossing die de stroom van pallets stroomlijnt

Toepassingen van het elektrisch Monorailsysteem voor pallets

Behendige en veelzijdige transportoplossing om de palletstroom te automatiseren

Het systeem is flexibel, kan lange afstanden afleggen en een grote verscheidenheid aan routes volgen. Hierdoor is het geschikt voor verschillende functies in verschillende soorten magazijnen en productiecentra.

Elektrische Monorailsystemen verbinden verschillende gebieden in een magazijn met elkaar

Onderdelen binnen een magazijn verbinden

Het elektrisch Monorailsysteem automatiseert de palletstroom tussen de onderdelen van het magazijn.

Het elektrisch Monorailsysteem verbindt de productielijn met het magazijn

Het magazijn verbinden met de productie

Het elektrisch Monorailsysteem verbindt de productielijnen met het magazijn.

Het elektrisch Monorailsysteem voor pallets kan verschillende magazijnen met elkaar verbinden

Verschillende magazijnen met elkaar verbinden

Het elektrisch Monorailsysteem is ideaal om magazijnen in afzonderlijke hallen met elkaar te verbinden, omdat er lange circuits kunnen worden gemaakt.

Een elektrisch Monorailsysteem kan de expeditieruimte bevoorraden

Expeditiezone bevoorraden

Het elektrisch Monorailsysteem versnelt het transport van pallets naar de expeditiezone en het sorteren ervan in voorlaadkanalen.

Types elektrische Monorailsystemen

Met bovengeleiding of bevestigd aan de grond: twee mogelijkheden om de beste oplossing te vinden

Het elektrisch Monorailsysteem kan op de grond of hangend worden bevestigd, afhankelijk van waar de rails voor de karretjes moeten komen. Beide opstellingen zijn zeer vergelijkbaar qua prestaties en de keuze hangt af van het specifieke gebruik en de kenmerken van het magazijn.

Onderdelen van het elektrisch Monorailsysteem

Het elektrisch Monorailsysteem bestaat hoofdzakelijk uit een geëlektrificeerde monorail die de route bepaalt en uit de autonome karretjes die rondrijden en de pallets vervoeren.

Het elektrisch Monorailsysteem van Mecalux is uitgerust met een reeks veiligheidsvoorzieningen en -mechanismen. Deze voorkomen botsingen tussen karretjes en bevorderen een soepele doorstroming over het circuit.

De karretjes op vloerrails bevatten twee aandrijfeenheden en twee vrijloopwielen

Karretjes (vloerrail)

Zeer robuuste compacte voertuigen die worden gebruikt voor het transport van pallets in op de vloer gemonteerde elektrische circuits voor het elektrisch Monorailsysteem. Een aandrijfeenheid zorgt ervoor dat het karretje zich voortbeweegt langs de geëlektrificeerde rail.

De vloerrails worden bevestigd aan het grondoppervlak van het magazijn

Rails (vloerrail)

Aluminium profielen die in de vloer van het gebouw verankerd worden en het circuit vormen waarlangs de karretjes bewegen. Ze bevatten koperen geleiders die elke trolley van stroom voorzien.

De karretjes volgen een rails die aan het dak van het magazijn is bevestigd

Karretjes (bovenleidingen)

Krachtige autonome voertuigen die worden gebruikt in combinatie met elektrische Monorailsystemen met bovenleidingen. Ze verplaatsen zich langs een geëlektrificeerde rail die aan het plafond hangt middels een aandrijfeenheid.

De bovengeleiders worden bevestigd aan het dak van het magazijn of aan een verhoogde structuur

Rails (bovenleidingen)

Aluminium profielen opgehangen aan het plafond van het gebouw of aan een verhoogde structuur. Ze bepalen het circuit dat de karretjes volgen in magazijnen met elektrische Monorailsystemen met bovenleidingen en leveren stroom via de ingebouwde koperen geleiders.

De aandrijvingen bewegen de karretjes voort

Aandrijfeenheden

Deze bestaan uit een motor en een wiel en zijn ontworpen om behendig en efficiënt te bewegen. Beide types (vloerrail en bovenleiding) zijn uitgerust met deze aandrijving die de karretjes over de rails laat rijden.

Elk karretje in het elektrisch Monorailsysteem is uitgerust met een transportband

Transportbanden

Elk karretje, ongeacht of het met een vloerrail of bovenleiding werkt, is uitgerust met een transportband aangedreven door rollen of kettingen om de pallets naar de laad- en losstations te brengen.

De PLC aan boord verbindt elk karretje met de Fleet Management Software

Ingebouwde PLC

De karretjes hebben een PLC aan boord die communiceert met de Fleet Management Software om instructies te ontvangen. De PLC bewaakt ook de status van elk karretje en stuurt commando's om bewegingen te starten/stoppen.

De veiligheidsomheining schermt het elektrisch Monorailsysteem af

Veiligheidshekken

Afsluiting die het elektrische circuit omheint en de toegang tot het elektrisch Monorailsysteem beperkt.

Fotocellen maken het systeem veiliger door de juiste afstand tussen de karretjes te bewaren

Fotocellen

Deze zorgen ervoor dat de karretjes steeds een veilige tussenafstand behouden.

Stoppen vangen de kracht op die ontstaat als twee karretjes tegen elkaar komen

Stoppen

Deze onderdelen zijn ontworpen om de kracht te absorberen die vrijkomt bij contact met een ander karretje, bijvoorbeeld tijdens onderhoud.

Hydraulische schokdempers helpen de karretjes stabiel te bewegen

Hydraulische schokdempers

Deze dempers vangen de krachten op van de lading om slingeren of kantelen te voorkomen en stabiliteit te bieden tijdens de verplaatsingen over het circuit.

Veelgestelde vragen

Het Elektrisch Monorailsysteem is een automatisch, discontinu transportsysteem voor pallets dat bestaat uit karretjes die worden aangedreven door een elektromotor en die langs een gesloten circuit van geëlektrificeerde rails bewegen. De karretjes rijden langs de rails en verplaatsen pallets tussen de verschillende laad- en losstations langs de route. Deze oplossing is uiterst wendbaar en efficiënt waarbij lange afstanden kunnen worden afgelegd, het intern transport van ladingen op pallets aanzienlijk wordt verbeterd en kan worden ingespeeld op de vereisten van verschillende soorten magazijnen.

De karretjes die over de monorails rijden hebben een maximumsnelheid van 100 m/min met lading en 120 m/min zonder lading.

Elke karretje kan een maximale lading van 1.500 kg dragen.

De karretjes zijn compatibel met pallets van 800 x 1.200 mm, 1.000 x 1.200 mm en 1.200 x 1.200 mm en halve pallets van 600 x 800 mm. Ze kunnen ook worden aangepast om pallets met andere afmetingen te hanteren volgens de vereisten van de klant, zoals GMA-pallets (of Amerikaanse pallets).

Het elektrisch Monorailsysteem is geschikt voor een breed temperatuurbereik: van -30 °C tot +40 °C. Het is dan ook de perfecte oplossing voor het automatiseren van de stroom van ladingen op pallets in koel- en vriesruimtes.

Software bewaakt het verkeer op het elektrisch Monorailsysteem in realtime om de taken over de verschillende karretjes te verdelen. Het programma ontvangt de werkorders van de Warehouse Management Software en verdeelt ze over de karretjes. De software vertelt hen dus welke laad- en losstations ze moeten aandoen en wat de meest efficiënte route is om de taak uit te voeren.

Bij een op elektrisch Monorailsysteem met elektrische bovenleidingen zijn de aluminium rails waarop de zelfrijdende karretjes rijden, bevestigd aan het plafond of aan een verhoogde structuur. Bij een op de vloer gemonteerd elektrisch Monorailsysteem worden de rails daarentegen bevestigd op de magazijnvloer.

Bovenleidingen worden gebruikt in het elektrisch Monorailsysteem wanneer de magazijnvloer vrij moet blijven van obstakels om ander verkeer mogelijk te maken of om te kunnen schoonmaken in bedrijven met strenge hygiënevereisten, zoals in de voedingssector. Ze zijn ook de ideale oplossing voor gebouwen waar de vloer niet mooi vlak is of niet de vereiste sterkte heeft.

Op de vloer gemonteerde rails worden vaak gebruikt voor middelgrote elektrische Monorailsystemen. Ze zijn heel gemakkelijk te installeren en bieden een kleine draaicirkel.

Het elektrisch Monorailsysteem is net zoals een transportband voor pallets een systeem dat ontworpen is om de interne stroom van goederen op pallets te automatiseren. Transportbanden zijn echter continu in beweging, waardoor ze grote volumes aan pallets tegelijkertijd kunnen vervoeren. In tegenstelling tot het elektrisch Monorailsysteem kunnen transportbanden ook dienen as buffer. Dan worden pallets tijdelijk op de transportband opgeslagen om een tijdelijke buffer te creëren of de goederenstroom te regelen.

Het elektrisch Monorailsysteem daarentegen is een discontinu transportsysteem dat ook sneller is dan transportbanden: ze kunnen een snelheid van 100 m/min met belasting halen, vergeleken met 20 m/min voor transportbanden. Het elektrisch Monorailsysteem is dan ook de juiste keuze om middellange of lange circuits te ontwerpen of om pallets zo snel mogelijk te verplaatsen.

Het elektrisch Monorailsysteem en autonome mobiele robots (AMR) zijn automatiseringsoplossingen die zijn ontworpen om afzonderlijke ladingen tussen twee punten te vervoeren. Het elektrisch Monorailsysteem maakt gebruik van karretjes die pallets langs een gesloten en afgebakend circuit vervoeren. AMR's daarentegen bewegen zich vrij door het magazijn. Ze volgen dynamische routes die zijn aangepast aan elke taak en volgen geen gesloten circuits of beperkt toegankelijke werkgebieden.

Autonome mobiele robots zijn weliswaar gemakkelijker te integreren in de opstelling van het magazijn dan het elektrisch Monorailsysteem (er hoeven geen rails of veiligheidshekkens te worden geïnstalleerd), maar het elektrisch Monorailsysteem is meestal de ideale oplossing bij een grote vraag naar pallets. Er zou immers een zeer grote vloot aan autonome mobiele robots nodig zijn om datzelfde volume te kunnen leveren.

Ja, het elektrisch Monorailsysteem is zeer veelzijdig en kan worden aangepast aan de kenmerken van elk magazijn. Dankzij deze flexibiliteit is het mogelijk om de rails aan te passen aan specifieke eisen. Bijvoorbeeld door tussendoor bochten of wissels toe te voegen om kortere wegen, parallelle sporen, diagnosestations of parkeerplaatsen te creëren.

Ja. Een elektrisch Monorailsysteem kan worden gebruikt om magazijnen in afzonderlijke hallen met elkaar te verbinden. Hiervoor wordt meestal een tunnel of brug gebouwd om het circuit dat de twee gebouwen verbindt in onder te brengen.

Ja, het elektrisch Monorailsysteem is uitgerust met verschillende veiligheidsvoorzieningen, zoals fotocellen, stoppen en stootblokken. Zo kunnen de karretjes vlot en stabiel over het circuit rijden. Bovendien wordt het circuit afgebakend door een omheining om botsingen met mensen of andere machines te voorkomen.

Vraag een deskundige