Orderpicking is de hoofdactiviteit van de first mile levering

De logistieke 'first mile', het begin van een succesvolle levering

16 aug 2022

Hoewel de first mile minder bekend is als de last mile is deze net zo belangrijk voor een succesvolle levering, misschien zelfs nog belangrijker. Want als het fout loopt aan begin van de supply chain heeft het optimaliseren van de laatste fase geen zin.

Daarom hechten bedrijven zoveel belang aan een efficiënte en goed verbonden logistieke infrastructuur die hen helpt elke uitdaging aan te gaan.

In dit artikel leggen we precies uit welke handelingen tot de first mile behoren, waarom deze zo cruciaal is en welke oplossingen de markt biedt om dit proces te optimaliseren.

Wat is first mile logistiek?

De first mile is de fase, of reeks handelingen, die plaatsvindt aan het begin van elke supply chain.

De first mile begint meestal onmiddellijk nadat een bestelling van een klant is ontvangen en eindigt wanneer die bestelling wordt geladen op het transportmiddel dat de bestelling bij de eindklant aflevert. De first mile kan ook het transport omvatten naar tussenpunten in de keten, zoals een distributiecentrum of een doorgangsmagazijn. Tussen het moment van bestelling en de levering aan de eindklant vindt een reeks handelingen plaats, waaronder orderpicking, verpakking, controle en het vervoer naar magazijnen of tussencentra.

Afhankelijk van de sector kan de first mile logistiek op verschillende manieren worden ingevuld waarbij de nadruk ligt op bepaalde stappen die niet onder de algemene definitie vallen. Een fabrikant kan bijvoorbeeld de first mile beperken tot het vervoer van afgewerkte producten van de fabriek naar het distributiecentrum. Voor een detailhandelaar omvat de first mile het vervoer van goederen van het magazijn van een leverancier naar zijn eigen magazijn.

De first mile begint onmiddellijk nadat een bestelling het systeem binnenkomt
De first mile begint onmiddellijk nadat een bestelling het systeem binnenkomt

Verschil tussen de first mile en de last mile in de logistiek

Het belangrijkste verschil tussen de first mile en de last mile ligt in de volgorde waarin ze worden uitgevoerd. De first mile is, zoals de naam al zegt, de eerste schakel in de keten. In de last mile wordt het product rechtstreeks aan de klant geleverd.

De first mile begint nadat een bestelling is geplaatst en omvat de voorbereiding van de bestelling en eindigt wanneer het product wordt geladen in het laatste transportmiddel dat het product naar de eindklant brengt. Vanaf dan start de zogenaamde last mile, die erin bestaat de bestelling bij de klant te krijgen, via click and collect, thuis, op kantoor, op een afleverpunt of in een smart locker. Het is de laatste stap in de supply chain.

Een ander verschil tussen de first mile en de last mile heeft te maken met de distributie. First mile-leveringen zijn meestal compacte en grote stukgoederen (gepalletiseerde goederen of grote groepen bestellingen) waardoor ze veel gemakkelijker te vervoeren en af te leveren zijn. De last mile daarentegen is complexer en tijdrovender omdat het gaat om kleinere volumes, namelijk het product dat de klant zal ontvangen. Dit levert een uitdaging op voor bedrijven om hun klanten tevreden te stellen met een snelle levering en tegelijkertijd de transport- en personeelskosten zo laag mogelijk te houden.

Activiteiten met inbegrip van de first mile

Vanaf het moment dat de bestelling het systeem binnenkomt tot vlak voor het transport naar de eindklant vinden de volgende handelingen plaats:

  • Picking. Dit is de basis van alles, aangezien de kosten voor orderpicking meer dan 60% van de totale werkingskosten van een magazijn kunnen uitmaken. De door de klanten bestelde producten moeten zo snel mogelijk en zonder fouten worden klaargemaakt om zo snel mogelijk naar de verzamel- en/of verzendingsruimte te worden verzonden.
  • Verzameling en verpakking. Het heeft geen zin om bestellingen snel te picken als we vervolgens veel tijd verliezen met het samenbrengen en verpakken van de bestellingen. In deze fase worden de gepikte producten gecontroleerd, wordt de bestelling verpakt, naar de verzendruimte gebracht, de transportdocumentatie afgedrukt, enz.
  • Verzending en transport. Zodra de bestelling is afgesloten en alle documentatie in orde is, wordt deze opgeladen om binnen de afgesproken tijd en in perfecte staat naar de bestemming te vertrekken.
  • Transport naar tussenstops in de keten. Bij de first mile worden eindproducten soms eerst nog van de productielocatie of het centrale magazijn vervoerd naar een tussenstop. Of de bestellingen worden naar een hub gebracht als voorbereidende stap voor de levering aan de eindklant.

In grote lijnen zijn dit de vier belangrijkste activiteiten in de first mile. Het optimaliseren van de first mile is de sleutel tot het succes van de last mile.

Het efficiënt samenbrengen en verpakken van bestelling is de sleutel tot een concurrerende first mile
Het efficiënt samenbrengen en verpakken van bestelling is de sleutel tot een concurrerende first mile

Automatisering om de first mile te optimaliseren

De digitale transformatie van de logistiek is de beste bondgenoot om onze first mile concurrerender en winstgevender te maken.

De eerste stap is de voorbereiding van de bestelling zodra het verzoek van de klant is ontvangen. Om dit mogelijk te maken moet er een directe en automatische communicatie zijn tussen de verkoopkanalen en ons magazijn. De beste manier om dit te bereiken is via een WMS. Easy WMS beschikt bijvoorbeeld over de module Marketplaces & WMS Integration die uw online winkel automatisch verbindt met het magazijn om sneller te beginnen met het klaarmaken van de bestelling. De module WMS voor e-commerce, bijvoorbeeld, ordent artikelen bij aankomst in het magazijn en classificeert ze op basis van de orderportefeuille in bestellingen met één product (single-unit), bestellingen met meer dan één product (multi-unit) en artikelen die naar de opslag mogen. De module Store Fulfillment integreert het WMS met de POS-terminals en synchroniseert zo de voorraad tussen beide magazijnen.

Zodra de bestelling in het systeem is ingevoerd, kan deze sneller worden ingevuld dankzij automatisering via het "goods-to-man" systeem voor orderpicking. Dit kan bijvoorbeeld via een automatisch magazijn voor dozen of orderpickingstations met een hoge doorvoer. Er zijn ook automatische hulpmiddelen beschikbaar zoals voice picking of verlichtingssystemen met pick-to-light en put-to-light.

Tot slot kunnen we de dagelijkse activiteiten tussen het magazijn en de transportbedrijven digitaliseren dankzij Multi Carrier Shipping Software, waardoor we het hele verzendproces volledig onder controle kunnen houden. Met deze module kunt u, naast andere functies, labels afdrukken die compatibel zijn met de belangrijkste transportbedrijven en trackingnummers toekennen aan elk pakket vanuit het magazijn zelf.

Digitalisering in de logistiek om de first mile te optimaliseren
Digitalisering in de logistiek om de first mile te optimaliseren

Het belang van de first mile in de logistiek

De last mile is inderdaad een kritieke logistieke fase. Met de opkomst van e-commerce werken logistieke operatoren onvermoeibaar om bestelling ingevuld te krijgen en maximale klanttevredenheid te verkrijgen. Maar om een succesvolle last mile te krijgen, moeten we ook de first mile goed aanpakken.

We moeten ons dus bewust zijn van het belang van de first mile in logistiek 4.0. Als u denkt te beschikken over een efficiënt magazijn, maar vindt dat het beheer van de orderpicking of bijvoorbeeld het laadproces voor transport kan worden verbeterd, neem dan contact op met Mecalux. Ons team van professionals zal u helpen om de efficiënte logistiek te krijgen die uw bedrijf verdient.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: