Vandaag besteld, morgen in huis: de logistieke uitdaging
Het hoofddoel van de logistiek is altijd hetzelfde geweest: de juiste producten, op de juiste plaats, op het juiste tijdstip, en tegen de laagst mogelijke kosten afleveren. Deze uitdaging is echter nog nooit zo complex geweest als tegenwoordig. Dit is grotendeels te wijten aan de nieuwe normen die in de sector zijn ingevoerd, als gevolg van het grootschalige gebruik van e-commerce. Hierbij gaat het om een foutloze en betaalbare 24-uurs levering, of een thuisbezorging op dezelfde dag.
In deze context is het een logistieke uitdaging geworden, om de kosten zo laag mogelijk te houden, en tegelijkertijd een hoogwaardige klantenservice te bieden. In dit artikel bespreken we de gevolgen van het consolideren van spoedzendingen, en bekijken we welke oplossingen er al bestaan in de magazijnen van de sector.
Nieuwe consumentengewoonten vragen om gratis en snelle leveringen
Het is onmogelijk de logistieke realiteit van 24-uurs levering of van de «vandaag besteld, morgen in huis logistiek» te begrijpen, zonder de rol van de consument als motor van verandering te onderzoeken. Het onderzoek Consumer View (2019) van de National Retail Federation, weerspiegelt de belangrijkste klantenverwachtingen in dit opzicht:
- 65% van de consumenten houdt rekening met de kosten en de leveringstermijnen, alvorens producten in het winkelmandje te leggen. De leveringsvoorwaarden zijn derhalve rechtstreeks van invloed op de aankoopbeslissingen.
- 75% van de respondenten, wil gratis verzending bij aankoop op een e-commerce website. Een percentage dat jaarlijks met ongeveer zeven punten stijgt, ten opzichte van het voorgaande jaar.
- 70% zegt de gratis BOPIS-leveringsmethoden (Buy On line and Pick Up In Store) oftewel Click & Collect, te hebben uitgetest en er tevreden over te zijn.
Daarnaast vervolledigt een andere enquête van DHL, met betrekking tot e-commerce verzendingen, de inventarisatie van de huidige klantverwachtingen. Men wil onder meer een goede klantenservice, een snelle 24 uurs levering, een ruime keuze aan leveringsmogelijkheden, en de mogelijkheid verschillende verkoopkanalen te gebruiken voor het doen van aankopen en het retourneren van producten (omnichannel).
De oorsprong van de 24 uurs leveringsnorm
Een paar jaar geleden wilde Amazon de belemmeringen wegnemen, die consumenten ervan weerhielden om online te kopen. Het doel was een snelle, gemakkelijke en veilige shopervaring te bieden. Niet alleen is de onderneming daarin geslaagd, maar heeft het ook een norm gesteld voor alle andere online-bedrijven: dit is het zogenaamde Amazon-effect. Wat zijn de gevolgen hiervan voor de logistiek?
Amazon heeft levering binnen 24 uur (of zelfs dezelfde dag) ingesteld, als de normale levertijd waarvan klanten uitgaan. De populariteit van het Amazon Prime-abonnement, met al meer dan 142 miljoen leden in de VS begin 2022, is vooral gebaseerd op een gratis, snelle en zeer efficiënte levering.
Met zo'n korte doorlooptijd moet de voorraad onmiddellijk beschikbaar zijn, en moet de opslaglocatie dichter bij het uiteindelijke afleverpunt liggen. Als gevolg daarvan zijn de magazijnen volgelopen met voorraden en is de vraag naar opslagruimte rond de grote stadscentra toegenomen.
Uitdagingen met betrekking tot leveringen binnen 24 uur
Levering binnen 24 uur, brengt uitdagingen met zich mee, waar niet alle bedrijven op voorbereid zijn, zoals:
- Strikte voorraadcontrole is vereist in het gehele logistieke netwerk.
- Het verwerken van kleine laadeenheden of pakketjes en een korte levertijd maken het orderpicken complexer.
- Spoedleveringen vereisen een directe toegang tot de artikelen, hetgeen vaak leidt tot plaatsgebrek in het magazijn. Er kan niet worden geprofiteerd van de voordelen van opslag in hoge rekken omdat dit het orderverzamelen vertraagt.
- De toepassing van logistieke traceerbaarheidstools is essentieel: zowel voor leveringen aan de klant, als voor de controle van de retourzendingen.
- De logistieke kosten nemen in alle stadia van de bevoorradingsketen of Supply Chain toe: van de selectie van toeleveranciers voor de aankoop van voorraden tot de last mile.
Het magazijn voorbereiden op 24 uurs leveringen
Betreffende de organisatie van magazijnen die e-commerce bestellingen verwerken, bestaat er niet slechts één oplossing. Sommige strategieën zijn echter al succesvol gebleken voor bedrijven in de sector, en stellen hen in staat te werken met de snelheid die nodig is voor leveringen binnen 24 uur. Enkele voorbeelden:
Geoptimaliseerd orderverzamelen met een WMS
Om de doelstelling van 24 uurs levering te verwezenlijken, moet de afhandeling van de artikelen waaruit een bestelling bestaat, tot een minimum worden beperkt. Een warehouse management systeem is essentieel, om een groeiend aantal bestellingen snel en foutloos te kunnen verwerken. Het systeem beheert namelijk nauwkeurig de voorraadgegevens in het magazijn. Met warehouse management software zoals Easy WMS kan de magazijnmeester prioriteiten stellen, picking strategieën bepalen, en de werklast op de juiste manier onder de magazijnmedewerkers verdelen.
Zo kan het magazijn van La Ruche, een Franse logistieke dienstverlener die zich toelegt op de e-commerce sector, tegenwoordig dagelijks 500 bestellingen verwerken, terwijl voorheen 150 bestellingen per dag handmatig werden klaargezet. Dankzij de installatie van Easy WMS is de productiviteit met 233% toegenomen.
Bovendien kan het WMS worden geïntegreerd met andere hulpmiddelen die het orderverzamelproces versnellen, zoals intelligente magazijnwagentjes, voice picking koptelefoons of pick-to-light signalering. Al deze hulpmiddelen zijn erop gericht, de doorlooptijden van het magazijn te verkorten.
Een WMS om de rest van de toeleveringsketen of Supply Chain aan te sturen
Net als in een hardloopwedstrijd verplaatst de bestelling zich door de toeleveringsketen, en wordt de marge verbruikt die beschikbaar is om de bestelling op tijd te leveren. Om tussenstappen te vermijden en de status van de bestelling aan de klant door te geven, is het noodzakelijk dat het magazijn in verbinding staat met de transportbedrijven.
Dit doen veel e-commerce bedrijven door middel van gespecialiseerde modules voor het WMS. Mecalux beschikt over de module Voorbereiding en beheer van Multi-Carrier Shipping. Dit systeem standaardiseert de etikettering van de pakketten, zodat ze klaar zijn om door de transportbedrijven te worden afgehandeld bij het verlaten van het magazijn, en niet opnieuw verpakt hoeven te worden. Bovendien wordt aan elke bestelling een track & trace nummer toegekend, waarmee de klant rechtstreeks via de applicatie van het transportbedrijf, toegang heeft tot de informatie met betrekking tot zijn bestelling.
Entresol- of tussenvloeren en loopbruggen, voor het benutten van elke meter opslagruimte
Met 24 uurs leveringen wordt de tijd die beschikbaar is, om een bestelling in het magazijn voor te bereiden tot een paar uur teruggebracht. Artikelen moeten daarom, voor de magazijnmedewerkers, direct voorhanden zijn. Daarom zijn hoogbouwstellingen en compacte opslagoplossingen, over het algemeen, niet de aangewezen opties voor e-commerce magazijnen. Dit in tegenstelling tot legbordstellingen met loopbruggen.
De opslag van goederen op industriële entresol- of tussenvloeren, vergroot de beschikbare opslagruimte zonder de toegankelijkheid te verminderen. Pikolinos, een schoenenfabikant, heeft bijvoorbeeld voor deze strategie gekozen. Deze installatie, die volledig gewijd is aan de voorbereiding van bestellingen voor fysieke winkels of thuisbezorging, is ingedeeld in zones volgens de ABC-methode: de referenties met de hoogste omloopsnelheid bevinden zich op de onderste etages, terwijl de minst gevraagde zich op de bovenste etages bevinden. Op die manier worden de verplaatsingen naar de verzendzone verkort, en kan de bestelling zo snel mogelijk worden verzonden.
Automatisering van intern goederentransport in het magazijn
De verplaatsing van de magazijnmedewerkers naar de artikelen is de fase, die de meeste tijd in beslag neemt. Daarom besluiten veel bedrijven met spoedzendingen het interne vervoer van artikelen te automatiseren, vooral als het gaat om grote magazijnen of warehouses met meerdere verdiepingen.
Transportbanen zijn in dit opzicht zeer geschikt, omdat deze niet alleen verschillende zones met elkaar verbinden, maar ook het goederentransport tussen de verschillende verdiepingen versnellen. Mecalux heeft ze bijvoorbeeld geïnstalleerd in het magazijn van Eobuwie, een Pools e-commerce bedrijf, dat gespecialiseerd is in mode en accessoires. Het doel was tijd te winnen voor de operatoren tijdens het orderverzamelen. Ze werken direct in de hun toegewezen zones, aan de hand van een batchpickingstrategie. Bovendien ondersteunen de transportbanen ook de sortering van de bestellingen in de consolidatiezone.
Logistiek aangepast aan 24 uurs leveringen
Concurreren in het ecosysteem van de 24 uurs levering, betekent zich aanpassen aan de digitale transformatie: dit is de enige manier om tegemoet te komen aan de klantverwachtingen, inzake logistieke diensten bij online winkelen.
Indien u wenst dat wij u helpen bij uw omschakeling naar deze nieuwe logistieke dynamiek, neem dan contact met ons op. Onze specialisten zullen met plezier de situatie van uw magazijn analyseren om de activiteit ervan te verbeteren.