Sommige magazijnen werken  volgens het Cash & Carry-model en beschikken over een winkel in het magazijn

Winkel voorraadbeheer met een WMS

25 jan 2022

Volgens de studie «Omnichannel Retail Index 2018» van adviesbureau Mhe zijn het in real-time kennen van de voorraad van een winkel en het aanbieden van een Click & Collect service, twee technieken, die bedrijven die zich hebben aangepast aan de logistieke omnichannel strategie, onderscheiden van bedrijven die hun manier van werken nog aan deze ontwikkeling aan moeten passen. Daarom besteden bedrijven steeds meer middelen aan de integratie van gedeeld voorraadbeheer in de hele toeleveringsketen of Supply Chain, waarvoor inventarissynchronisatie tussen de fysieke winkel en het magazijn van essentieel belang is.

Fysieke winkels en magazijnen: nieuwe functies in het tijdperk van de logistieke omnichannel strategie

Hoewel de online B2C-handel in Europa enorm toeneemt (het European B2C Ecommerce Report 2019 spreekt van 14%), keren consumenten de fysieke winkels niet de rug toe. Sterker nog, volgens het 2019 PwC Consumer Insights rapport, blijft bijna de helft van de consumenten wekelijks hun aankopen doen in de winkel.

Omnichannel winkelen verandert geleidelijk de manier waarop magazijnen en fysieke winkels werken, waardoor de grenzen tussen de twee modellen vervagen.

Hierdoor veranderen winkels in lokale magazijnen en krijgen magazijnen nieuwe functies om aan de vraag naar Cash & Carry, oftewel zelfbedieningsgroothandels, te voldoen. Deze rolwisseling houdt in:

  • Logistieke opleiding voor personeel in fysieke winkels: werknemers moeten meer taken op zich nemen en taken uitvoeren die traditioneel aan logistieke operatoren waren voorbehouden. Orderpicking en het klaarzetten van de bestellingen, maken voortaan deel uit van hun dagelijkse werkzaamheden.
  • Geïntegreerd voorraadbeheer tussen het magazijn en het winkelnetwerk: het in real-time synchroniseren van voorraadgegevens, op elk punt in het logistieke netwerk, is essentieel voor het optimaliseren van het bevoorradingsproces, het efficiënt uitvoeren van voorraadtransfers, en het goed organiseren van het aankoopbeleid.
  • De mogelijkheid om retourzendingen van klanten in fysieke winkels af te handelen: dit is één van de elementen die consumenten het meest waarderen bij online winkelen. In een omnichannel omgeving moeten winkels in staat zijn problemen op te lossen, en retourzendingen, of omgekeerde logistiek, af te handelen.
  • De reorganisatie van de ruimte in winkels en magazijnen: het is noodzakelijk in winkels ruimten in te richten voor het klaarzetten van bestellingen en de levering aan klanten. In logistieke distributiecentra kan het interessant zijn een aparte ruimte in te richten voor de directe verkoop van producten.
Deze grafiek toont het geïntegreerde voorraadbeheer tussen een fysieke winkel en een magazijn, met behulp van de Store Fulfillment software
Deze grafiek toont het geïntegreerde voorraadbeheer tussen een fysieke winkel en een magazijn, met behulp van de Store Fulfillment software

Hoe kunt u de voorraden in uw logistieke keten beheren? Implementeer het WMS en de «Store Fulfillment» module

De Store Fulfillment module van Easy WMS van Mecalux, is speciaal ontworpen voor bedrijven die hun logistieke activiteiten moeten synchroniseren binnen een netwerk van fysieke winkels en magazijnen. Wij bevelen deze oplossing aan voor bedrijven met:

  • Een centraal magazijn en verschillende fysieke winkels op verschillende geografische locaties: deze module biedt de mogelijkheid de bevoorrading vanuit het magazijn aan te sturen, de retourzendingen van klanten naar de winkels te beheren waarbij de traceerbaarheid van de producten behouden blijft, én de beschikbare voorraden in de verschillende winkels bij te houden zodat goederen van de ene winkel naar de andere kunnen worden overgebracht.
  • Een magazijn met een zelfbedieningswinkel in een bijgebouw, waar klanten de producten rechtstreeks afhalen: de software werkt met twee onafhankelijke voorraden, één voor de winkelvoorraad en één voor het magazijn. De Cash & Carry shop is geïntegreerd in de bevoorradingsstrategie van het distributiecentrum.
  • Een magazijn met een fysieke winkel in een bijgebouw waar werknemers bestellingen klaarzetten: elke bestelling die bij de balie wordt gedaan, genereert een bestelbon die wordt doorgestuurd naar de operators die verantwoordelijk zijn voor de winkel. Zodra het product persoonlijk aan de klant is overgedragen, worden de voorraadgegevens die tussen de winkel en het magazijn worden gedeeld, automatisch door de WMS bijgewerkt.

Zoals u wellicht hebt begrepen, is de integratie van voorraden tussen een winkel en een magazijn van essentieel belang geworden, met de opkomst van de omnichannel strategieën. Met de Easy WMS Store Fulfillment module, heeft u real-time zicht op al uw goederen, zowel in de winkel als in het magazijn. Neem contact met ons op om niet achter te blijven bij de concurrentie. Onze experts geven u graag een persoonlijke demo van de software.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: