Black Friday logistiek: het magazijn tijdens een piekperiode of in het hoogseizoen

25 maart 2021

Black Friday is een uitdaging voor elk magazijn. De opkomst van de e-commerce heeft de complexiteit van de logistieke activiteiten vergroot, omdat er factoren bij zijn gekomen waarmee rekening mee moet worden gehouden, zoals de «the last mile» en het beheer van retourzendingen, die vooral in het hoogseizoen en tijdens een logistieke piekperiode lastig te beheren zijn. Houd er rekening mee dat bij evenementen die meer omzet genereren, zoals Black Friday, Sinterklaas, Kerstmis of de uitverkoop, de magazijnmedewerkers meer stress hebben om op tijd te leveren. Bovendien nemen de bedrijven tijdelijk extra personeel aan waardoor de personeelskosten tijdelijk hoger worden. Deze piekperiodes zijn soms moeilijk te beheren. Daarom stellen wij u een aantal praktische maatregelen voor die u in uw distributiecentrum kunt toepassen om hier doeltreffend mee om te gaan:

1. Analyseer uw logistieke activiteiten

Begin met het identificeren van de verbeterpunten in uw distributiecentrum teneinde uw processen te optimaliseren. Het klaarzetten van de bestellingen of orderpicking, neemt in uw magazijn de meeste tijd in beslag. Hierbij is veel personeel nodig. Daarom is het essentieel dat u elke handeling in detail bestudeert zodat u inefficiënte activiteiten kunt corrigeren en aanpassen.

Merk op dat zelfs kleine veranderingen een zeer grote impact kunnen hebben op uw algehele bedrijfsvoering. Als u er bijvoorbeeld voor zorgt dat u genoeg verpakkingen hebt vlakbij de consolidatiezone tijdens de perioden van grote activiteit zoals Sinterklaas, Kerstmis, de uitverkoop of «Black Friday», dan zult u erin slagen om het aantal trajecten dat uw magazijnmedewerkers moeten afleggen te verminderen.

Analyseer grondig al uw logistieke activiteiten samen met uw magazijnmedewerkers: de goederenontvangst, de orderverzending, en alle andere activiteiten zoals cross docking.

2. Herzie de indeling van uw magazijn en pas dit, indien nodig, aan

De indeling van uw magazijn heeft een grote invloed op uw vermogen om uw logistieke goederenstromen tijdens het hoogseizoen of een logistieke piekperiode te managen. De manier waarop de voorraden zijn opgeslagen en de orderverzamelzones zijn ingericht, hebben rechtstreeks invloed op de tijd die uw magazijnmedewerkers aan orderpicking besteden.

Tijdens pieken in de vraag concentreren uw magazijnmedewerkers hun inspanningen op het snel klaarzetten en verzenden van de bestellingen. Om dit proces te versnellen, is het raadzaam om de goederenstromen in uw magazijn te optimaliseren. Ook moet worden nagegaan of het mogelijk is extra ruimte in te richten voor het verpakken van bestellingen en of dit proces kan worden vereenvoudigd.

Om te bepalen of hiervoor tijdelijk de inrichting van uw magazijn moet worden aangepast, moet u een inschatting maken van de te verwachten vraag. Het magazijn vormt het belangrijkste element in de Supply Chain en het is belangrijk dat het in verbinding staat met alle betrokken partijen.

Door uw magazijnpersoneel te trainen zult u uw logistieke activiteiten tijdens een piekperiode, het hoogseizoen of op Black Friday, met succes kunnen coördineren
Door uw magazijnpersoneel te trainen zult u uw logistieke activiteiten tijdens een piekperiode, het hoogseizoen of op Black Friday, met succes kunnen coördineren

3. Continue training en bijscholing van uw logistieke medewerkers

De polyvalentie van de magazijnmedewerkers vormt een extra pluspunt om de logistieke activiteiten in het hoogseizoen of tijdens een piekperiode efficiënt te beheren. Het is echter belangrijk op te merken dat werken onder druk zonder de juiste hulpmiddelen contraproductief kan zijn. Training zal dus het element zijn dat de magazijnmedewerkers in staat zal stellen de nodige vaardigheden te verwerven om efficiënt te zijn tijdens pieken in de activiteit. Er worden twee soorten trainingen onderscheiden:

  • Continue training en bijscholing van logistiek personeel: dankzij jobrotatie leren werknemers een verscheidenheid aan taken uit te voeren. Als u automatische opslagoplossingen of een warehouse management systeem gebruikt, dan moeten alle werknemers over de nodige kennis beschikken om deze te bedienen.
  • Basistraining bij indiensttreding: in het hoogseizoen is het gebruikelijk om, voor een bepaalde periode, extra personeel in te zetten. Om hun integratie snel en succesvol te laten verlopen, moet u speciaal voor hen een speciaal opleidingsplan opstellen.

4. Haal het meest uit de functionaliteiten van het warehouse management systeem (WMS)

Het gebruik van een warehouse management systeem (WMS) zal u helpen uw magazijn te beheren gedurende het hoogseizoen. Dit systeem automatiseert de logistieke activiteiten en optimaliseert ze door de magazijnmedewerkers aan te geven welke taken uitgevoerd moeten worden en in welke volgorde. Op deze manier weten de magazijnmedewerkers precies wat ze moeten doen gedurende de periodes van grote activiteit.

Naast Easy WMS raden wij u aan een Labor Management System te gebruiken, waarmee u de taken van uw logistieke medewerkers beter kunt verdelen; een echt voordeel tijdens het hoogseizoen of een logistieke piekperiode.

Zoals we zojuist hebben gezien, zijn er veel elementen waarmee rekening moet worden gehouden in een magazijn, om uw goederenstromen en activiteiten te optimaliseren. In veel sectoren vindt de toename van de logistieke activiteit vooral plaats in de maand december, rond Sinterklaas en Kerstmis. Volg onze adviezen op en benut het potentieel van uw magazijn en uw warehouse management systeem (WMS), om de operationele risico's tijdens een logistieke piekperiode te beperken.