Urban logistics omvat alles wat verband houdt met de bevoorrading en distributie van goederen in steden

Tijd voor urban logistics

22 sep 2022

Urban logistics is een blijvertje. De geleidelijke plattelandsvlucht die onze samenleving de afgelopen eeuw heeft doorgemaakt, heeft van steden nog belangrijkere bevolkingscentra gemaakt. Uit een studie van de Wereldbank blijkt dat 55% van de wereldbevolking - 4,2 miljard mensen - nu in een stad woont. En de trend blijft: tegen 2050 zullen naar verwachting 7 op de 10 mensen in een stad wonen.

Tel daarbij op dat 80% van het bruto binnenlands product in steden wordt gegenereerd en u begrijpt dat urban logistics een centrale plaats inneemt: bedrijven zijn geleidelijk dichter bij de grote steden gaan zitten om sneller te kunnen leveren.

In dit artikel bekijken we hoe urban logistics is gegroeid, wat de belangrijkste uitdagingen zijn en waar u rekening mee moet houden om effectief te zijn.

Omnichannel heeft de urban logistics gestimuleerd en geconsolideerd als een belangrijke factor voor de winstgevendheid van bedrijven
Omnichannel heeft de urban logistics gestimuleerd en geconsolideerd als een belangrijke factor voor de winstgevendheid van bedrijven

Wat is urban logistics?

Urban logistics omvat alles wat verband houdt met de bevoorrading en distributie van goederen in steden om de commerciële activiteiten en de economische ontwikkeling van de stedelijke kern te waarborgen. Het omvat dus alle handelingen en processen die verband houden met de inkoop en verkoop van B2B- en B2C-producten in steden.

Met de opkomst van e-commerce monopoliseert de detailhandel niet langer de stedelijke distributie en zowel bedrijven als particulieren hebben de weg naar het internet gevonden. Ook klanten verkopen hun producten nu online. Omnichannel heeft de e-commerce logistiek een nieuwe vorm gegeven: consumenten kunnen hun bestelling nu in minder dan 24 uur thuis ontvangen, in een smart locker of in de winkel ophalen, enz.

Deze realiteit heeft vorm gegeven aan het concept van de last mile-logistiek: het laatste gedeelte van de verzending naar de klant, waarbij het meestal gaat om levering in stedelijke gebieden. Deze fase wordt beschouwd als de duurste en meest inefficiënte van de hele supply chain vanwege de kosten die gepaard gaan met vervoer op maat.

Logistieke operatoren moeten hierbij streven naar efficiëntie en duurzaamheid om consumenten tevreden te stellen die steeds meer gewend zijn hun producten sneller, foutloos en zonder retourkosten te ontvangen. Uit een studie van adviesbureau Deloitte blijkt dat meer dan 70% van de bevraagde gebruikers opnieuw aankopen doet als de levering goed is verlopen.

Uitdagingen bij urban logistics

Bij de planning van urban logistics moet prioriteit worden gegeven aan de leefbaarheid en duurzaamheid van steden. Wat houdt dit in? Steden moeten de aanvoer van goederen vergemakkelijken met oog voor het welzijn van hun inwoners.

De kantoorboekhandel SurDiscount heeft zijn processen gedigitaliseerd om fouten in het verzendproces te verminderen
De kantoorboekhandel SurDiscount heeft zijn processen gedigitaliseerd om fouten in het verzendproces te verminderen

Daarom worden logistieke operatoren en bedrijven die rechtstreeks aan eindklanten leveren in steden geconfronteerd met een aantal uitdagingen die moeten worden aangepakt om een succesvolle "last mile" tot stand te brengen:

  • Beperkte mobiliteit: Het toegenomen verkeer in de steden en de geleidelijke beperkingen voor grote vrachtwagens hebben de toegang tot stadscentra steeds moeilijker gemaakt. Dit treft vooral supermarkten en grote detailhandelaren, die gedwongen zijn logistieke hubs of micro-fulfilment centra in steden op te zetten om de bevoorrading van hun winkels op peil te houden.
  • Nieuwe eisen van de klant: omnichannel heeft de eindklant meer macht gegeven. Die verwacht nu supersnelle levering op afroep op de locatie van zijn keuze (bv. een smart locker, op kantoor of thuis). Bijna alle bedrijven, vooral in de B2C e-commerce wereld, bieden nu ook de mogelijkheid van gratis retourneren als er een fout zit in de bestelling of als de klant ontevreden is. Dit betekent dat magazijnen hun eenheidskosten voor orderpicking zoveel mogelijk moeten beperken om retourzendingen te kunnen verwerken.
  • Verschillende laadeenheden: het succes van e-commerce heeft het monopolie van de pallet als favoriete laadeenheid doorbroken. Tegenwoordig moeten logistieke centra meerdere laadeenheden beheren en ze moeten dus verschillende werkruimten inrichten en opslagsystemen installeren voor dozen, bakken, pallets, enz.
  • Duurzaamheid: urban logistics moet zorgen voor snelle leveringen, maar ook voor duurzaamheid. In een context waarin steeds meer mensen zich zorgen maken over het milieu, moet urban logistics niet alleen efficiënt zijn, maar ook groen. Hoe? Bijvoorbeeld door geleidelijk elektrisch, hybride of LNG-vervoermiddelen in te voeren.

Om deze moeilijkheden op te lossen, hebben de bedrijven ervoor gekozen hun magazijnen dichter bij de stedelijke centra te vestigen: ze gaan dichtbij de grote steden zitten, langs de belangrijkste invalswegen, om hun verzendingen goedkoper te maken en om de complexiteit van de urban logistics, zoals de retourlogistiek, te kunnen beheren. De populariteit van steden zorgt er echter ook voor dat steeds meer logistieke gebouwen zijn.

Hoe kan een bedrijf de urban logistics efficiënt en duurzaam aanpakken?

De last mile is goed voor meer dan 50% van alle verzendkosten. Dit cijfer stijgt bij B2C-transacties, wanneer de klant veel bestellingen met weinig eenheden plaatst, wat het vervoer van de producten bemoeilijkt.

De last mile in de logistiek omvat immers niet alleen de prijs van het transport - brandstof, voertuig en vervoerder - maar ook de opslagkosten, de werkuren van de operatoren die de bestelling picken en samenbrengen en de invoer van software om een foutloze verzending te garanderen (zoals de Multi Carrier Shipping Software van Mecalux).

Met andere woorden, bij urban logistics moet je rekening houden alles wat binnen en buiten het magazijn plaatsvindt om tot een duurzame en efficiënte last mile-logistiek te komen. Dit zijn enkele van de belangrijkste trends:

  • De logistiek dichter bij de belangrijkste invalswegen brengen: bedrijven kiezen ervoor hun logistieke en distributiecentra dicht bij de grote steden te vestigen om snelle en efficiënte leveringen te kunnen aanbieden. Sommige bedrijven beschikken over beheerscentra voor de retourlogistiek, om ervoor te zorgen dat de goederen binnen de kortst mogelijke tijd worden geretourneerd.
  • Transportcentra: deze logistieke centra optimaliseren de productdistributie in grote steden. Transportcentra brengen goederen van één of meerdere leveranciers samen om de zendingen te verdelen volgens de route van de vervoerder, de eindklant, enz.
  • Afstemming met de belangrijkste logistieke operatoren: de last mile wordt niet enkel bepaald door wat er in het magazijn gebeurt, maar ook door de logistieke operator die gespecialiseerd is in leveringen in steden. Software zoals Multi Carrier Shipping Software van Mecalux garandeert de afstemming tussen de magazijnbeheersoftware van de klant en het computerprogramma van de operator.
  • Digitalisering van magazijnlogistiek: stedelijke magazijnen worden steeds kleiner worden en snellere leveringen worden de norm. Bedrijven moeten hun voorraad dus beperken en op zoek gaan naar meer efficiëntie werking zoals dropshipping of cross-docking. Door een WMS zoals Easy WMS in te voeren, verloopt dit allemaal een stuk makkelijker en kan het bedrijf zich aanpassen aan een omnichannelrealiteit.
Multi Carrier Shipping software is een applicatie voor het afstemmen van zendingen met de belangrijkste transportbedrijven
Multi Carrier Shipping software is een applicatie voor het afstemmen van zendingen met de belangrijkste transportbedrijven

Voorbeelden van urban logistics in het magazijn

De hoge kosten van de last mile in de logistiek dwingen bedrijven om de foutenlast te beperken in de gehele logistieke keten, met name bij de levering aan de klant. Een goed voorbeeld hiervan is Rent a Book een Belgisch e-commercebedrijf dat op Mecalux vertrouwt om het leveringsproces aan de eindklant te digitaliseren: "Sinds we het Mecalux WMS hebben, hebben we minder retours ontvangen in vergelijking met andere jaren," zegt Grégory Bastiaens, de projectmanager van het bedrijf.

Rent a Book biedt klanten een gepersonaliseerde thuisbezorgservice, waarbij de consument kiest hoe de bestelling wordt bezorgd (bij een afhaalpunt of thuis, op welk tijdstip, enz.) Rent a Book stuurt ook een e-mail naar de klant wanneer het product op het afhaalpunt is. Als je het product niet binnen 48 uur hebt opgehaald, stuurt het bedrijf een herinneringsmail.

De Franse e-commerce onderneming Espace des Marques wilde ook de urban logistics verbeteren en voerde hiertoe Multi Carrier Shipping Software van Mecalux in. Deze module stemt het WMS af met de software van de verschillende transportbedrijven, waardoor Espace des Marques de verzending van bestellingen kan versnellen, prioriteit kan geven aan de meest dringende zendingen en fouten kan voorkomen. "De transporteurs van Colissimo halen de bestellingen twee keer per dag op: om 7.30 uur en om 15.30 uur. Bestellingen die 's middags en 's avonds worden geplaatst, gaan bij de ochtendlevering als eerste de deur uit. We geven ook prioriteit aan bestellingen van Amazon en Premium klanten op onze website met 24-uurs levering door Chronopost," zegt Vincent Beaufreton, development manager van het bedrijf.

De weg naar efficiënte urban logistics

De last mile is een belangrijke logistieke uitdaging geworden, vooral sinds de e-commerce boom als gevolg van de coronapandemie. De meeste B2C-klanten eisen tegenwoordig een levering binnen de 24 uur en ook steeds vaker gratis retours.

Dit is een grote uitdaging voor e-commercebedrijven die de kosten voor de retourlogistiek moeten zien te beperken.

Mecalux heeft honderden klanten geholpen om zich aan te passen aan de realiteit van omnichannel wereld, met intralogistieke oplossingen zoals Multi Carrier Shipping Software, WMS voor e-commerce o Marketplaces & E-commerce Platforms Integration. We hebben ook een breed gamma van conventionele en automatische opslagsystemen om uw magazijnactiviteiten te optimaliseren. Aarzel niet om contact met ons op te nemen, een deskundige consultant zal de beste oplossing voor uw behoeften vinden.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: