Picklijsten helpen bij het organiseren van de volgorde van de orderpicking

Stel picklijsten op voor het magazijn om fouten te voorkomen

06 dec 2021

De picklijst wordt in het magazijn gebruikt om de volgorde te organiseren waarin artikelen voor bestellingen van klanten worden verzameld. Dit is doorgaans een intern document dat de klant meestal niet te zien krijgt, en dat voor de magazijnmedewerkers zeer handig is.

De opstelling van de picklijsten en de gegevens die zij bevatten, hangt voornamelijk af van de orderpickmethode en de in het distributiecentrum gebruikte apparatuur voor goederenafhandeling. In ons artikel bespreken we de informatie die ze moeten kunnen opslaan en de voordelen van het automatisch aanmaken van deze informatie met behulp van warehouse management software.

Welke informatie moet een picklijst bevatten?

Het doel van picklijsten is om alle gegevens betreffende de bestelling van de klant weer te geven en de magazijnmedewerker de opslaglocatie te wijzen, zodat de artikelen in optimale volgorde kunnen worden verzameld. In het algemeen moeten de picklijsten de volgende informatie bevatten:

- Het identificatienummer van de picklijst

Elke picklijst moet een eigen identificatienummer hebben om doublures te voorkomen en de registratie van de geschiedenis van de picklijsten te vergemakkelijken.

- Klantgegevens

Deze gegevens zijn niet van cruciaal belang voor een correcte picking, maar zij vergemakkelijken wel de identificatie en het beheer van de bestellingen, vooral wanneer de artikelen die samen eenzelfde order vormen door verschillende magazijnmedewerkers worden verzameld, zoals het geval is bij batch picking.

- De gegevens op de bestelbon

Op elke bestelbon staat een identificatienummer en andere informatie, zoals de besteldatum, de te scannen streepjescodes en het toegewezen verzenddok.

- Benodigde productinformatie

Dit is de basis van elke picklijst en bestaat uit:

  • Het artikelnummer of SKU (Stock Keeping Unit) dat aan elk product is gekoppeld.
  • De productbeschrijving: als de picklijst een korte beschrijving of foto bevat, zal dit het proces vergemakkelijken en het aantal pickfouten tot een minimum beperken. Afhankelijk van de kenmerken van de geregistreerde voorraad kan het van essentieel belang zijn aanvullende informatie te verstrekken, zoals de grootte, de afmetingen of de meeteenheid (bijvoorbeeld of het een los product betreft of een doos met een x aantal eenheden).
  • Het aantal te verzamelen eenheden per SKU: als het magazijn is uitgerust met warehouse management software, dan zal de hoeveelheid op de picklijst automatisch geactualiseerd worden tijdens het orderpicken.
  • De opslaglocatie van artikelen in het magazijn: de picklijsten moeten rekening houden met de opslaglocatie van elk artikel in het distributiecentrum om, voordat ze worden verzonden, de verplaatsingen van de magazijnmedewerkers te optimaliseren, de looproutes te verkorten, en het klaarzetten van de bestellingen op tijd in te plannen.
De aan de picklijsten gekoppelde magazijnbakken hebben een uniek identificatienummer dat de registratie van de gegevens in het WMS vergemakkelijkt
De aan de picklijsten gekoppelde magazijnbakken hebben een uniek identificatienummer dat de registratie van de gegevens in het WMS vergemakkelijkt

Picklijsten beheren met behulp van een WMS

Hoe worden picklijsten met behulp van een warehouse management software samengesteld? In Easy WMS van Mecalux zijn de picklijsten bijvoorbeeld beschikbaar in het menu «Magazijn» en «Taken». Bepaalde functies beheren de taken van aanvulling of bevoorrading, orderpicking, verpakking, of voorbereiding van bestellingen voor verzending.

Onze software is in hoge mate aan de wensen van de klant aan te passen. Wat betekent dat de orderpicktaken dat ook zijn. Piklijsten kunnen handmatig, semi-automatisch of automatisch worden aangemaakt, afhankelijk van de logistieke parameters die u in het systeem invoert. De magazijnmedewerker kan handmatig wijzigingen aanbrengen, zoals het doorgeven van taken en het plaatsen van kanttekeningen, zelfs als de picklijst het resultaat is van een automatische selectie.

De aanmaak van automatische picklijsten wordt geactiveerd wanneer de bestelbonnen van de klanten worden ontvangen. Easy WMS van Mecalux, haalt gegevens uit deze bonnen en ordent de te verzamelen producten aan de hand van een analyse van een groot aantal gegevens, zoals de inrichting van het magazijn, de prioriteitsvolgorde voor verzending, de orderpickmethode en het aantal beschikbare magazijnmedewerkers. Zodra de volgorde van de orderpicking is vastgesteld, wijst de software een magazijnbak aan waarin de artikelen die op de picklijst vermeld staan, tijdelijk worden opgeslagen, voordat ze worden verzonden.

Easy WMS registreert constant alle verplaatsingen van de voorraden in het magazijn en de opslaglocatie van de producten. Desgewenst kunnen picklijsten worden afgedrukt om de medewerkers te ondersteunen, of er kan papierloos worden gewerkt dankzij in het WMS geïntegreerde hulpmiddelen voor orderverzameling, zoals bijvoorbeeld voicepicking of RFID-readers in combinatie met tablets.

Wilt u meer weten en een praktische demo zien van de manier waarop een WMS de ontwikkeling van picklijsten kan versnellen en verfijnen, neem dan contact met ons op: onze experts zullen u alle mogelijke aanpassingen van onze software tonen. Mocht u het liever direct willen uitproberen, dan kunt u de Easy Mecalux Basic versie gratis downloaden, waarin alle basisfuncties van ons WMS te vinden zijn.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: