Zowel AGV's als AMR's zijn efficiënte automatische goederentransportsystemen geworden

AMR vs. AGV: wat is het verschil en welke oplossing is beter?

24 jan 2023

Het gebruik van automatische systemen om goederen te vervoeren, zoals AGV (Automatisch Geleide Voertuigen) of AMR (Autonome Mobiele Robots) is een zeer efficiënte manier om verschillende gebieden van een magazijn, logistiek of productiecentrum met elkaar te verbinden. Net als automatische transportbanden worden zij gebruikt in omgevingen met een voortdurende en repetitieve materiaalstroom. Hierdoor besparen ondernemingen tijd, wordt de productiviteit verhoogd en het aantal ongevallen verminderd.

AGV's, automatisch geleide voertuigen, hebben de afgelopen decennia de markt gedomineerd. De laatste jaren is er echter een sterke concurrent opgedoken: AMR's, ook wel intelligente autonome robots genoemd, die zich verplaatsen en werken zonder vooraf bepaalde routes.

Maar wat zijn de verschillen tussen de twee automatische transportsystemen, zullen AMR's uiteindelijk AGV's vervangen en welk transportsysteem is beter? We bekijken het in dit artikel.

Navigatiesysteem: geleid vs. autonoom

Het belangrijkste verschil tussen AMR's en AGV's ligt in het navigatiesysteem dat zij gebruiken. AGV's volgen een vooraf bepaalde route die wordt gevolgd via lasers of stroken. Autonome AMR-robots daarentegen passen hun traject aan op basis van real-time feedback uit de omgeving. Bovendien zijn de AMR's verbonden met de Warehouse Management Software (zoals Easy WMS van Mecalux), alsook met het ERP van het bedrijf, om te bepalen waar ze op een bepaald moment naartoe moeten.

AMR's worden ook geholpen door technologieën als kunstmatige intelligentie en machineleren en kunnen zo hun route door het magazijn bepalen met behulp van vooraf geladen plannen, zonder dat er gidslijnen, kabels, magneetstrips of sensoren nodig zijn. Daarom worden AMR's bestempeld als autonome voertuigen.

AGV's hebben echter slechts minimale ingebouwde intelligentie en bewegen op een geleide manier langs een gesloten lus. Ze volgen eenvoudige instructies die ze ontvangen via RFID of ontvangen via wifi.

Aanpassingsvermogen: gesloten versus vrij circuit

AGV's, die in een gesloten lus bewegen, zijn zeer efficiënt in het volgen van een vooraf bepaalde route die niet gewijzigd kan worden. Als ze dus een voorwerp tegenkomen dat de weg blokkeert, zoals een doos of pallet, moeten ze onmiddellijk stoppen om een botsing te voorkomen en wachten ze tot het obstakel wordt verwijderd.

AMR's maken echter gebruik van kunstmatige intelligentie en beschikken over ingebouwde camera's, sensoren en laserscanners. Hierdoor zijn ze in staat een alternatief pad te volgen als een obstakel hun pad kruist. AMR's wijzigen hun traject voortdurend om de meest efficiënte route te vinden, zodat zij flexibeler zijn dan AGV's.

AGV's volgen steeds een vooraf bepaald, gesloten circuit
AGV's volgen steeds een vooraf bepaald, gesloten circuit

Prijs: kosten per robot en installatiekosten

Welk automatisch transportsysteem is goedkoper, AGV's of AMR's? De kosten per AGV-robot zijn doorgaans lager dan die van AMR's. Het is echter belangrijk op te merken dat AGV's infrastructuuraanpassingen vereisen om de nodige kabels of magneetstrips te installeren. Deze aanpassingen van het magazijn vormen een extra kostenpost naast de kosten van het voertuig zelf.

AMR's zijn weliswaar duurder in aanschaf dan AGV's, maar er zijn geen belangrijke aanpassingen aan het magazijn voor nodig. De ondergrond moet welaan bepaalde eisen voldoen om soepel en stabiel te kunnen rijden.

Bij de beoordeling van de totale prijs van beide systemen moet rekening worden gehouden met het aantal te installeren eenheden en het gemak waarmee het logistieke centrum kan worden aangepast. Als een nieuw magazijn moet worden gebouwd en de materiaalstromen constant moeten zijn, zullen AGV's economisch rendabeler zijn. Als het magazijn echter werkt met variabele stromen en het moeilijk is hierin veranderingen aan te brengen, zullen AMR's een betere investering zijn.

Veiligheid: vooraf bepaalde route vs. improvisatie

Beide systemen zijn zeer veilig dankzij de uitgebreide veiligheidsapparatuur en -opties, zoals lasersensoren, camera's, enz.

AGV's geven een groter gevoel van veiligheid, omdat zij zich langs een vooraf bepaalde route bewegen. De operatoren kennen die route uit het hoofd en weten hoe de robots zich zullen gedragen.

Het gedrag van AMR's is echter onvoorspelbaarder. Ze kunnen plotseling van richting veranderen of remmen als ze een object tegenkomen. Het is echter zo dat er nooit ongelukken gebeuren.

Beide types robots zijn met meerdere sensoren uitgerust en zijn over het algemeen veiliger dan een mens aan het stuur van een vorkheftruck, aangezien mensen al eens afgeleid zijn of fouten maken. Werknemers moeten sowieso wennen aan de AGV's of AMR's en weten hoe ze zich in de buurt van de apparaten moeten gedragen en hoe zij deze in geval van nood moeten stoppen.

Het traject van een AMR is erg flexibel en veilig
Het traject van een AMR is erg flexibel en veilig

Snelheid en laadvermogen: zware versus lichte goederen

Oorspronkelijk werden AMR's vooral gebruikt voor het vervoer van lichtere ladingen (bv. dozen) in tegenstelling tot AGV's, die bedoeld waren voor het geautomatiseerde vervoer van pallets. In de loop der tijd zijn AMR's aangepast en gemoderniseerd. Tegenwoordig bieden de grote fabrikanten ook AMR-voertuigen die zware pallets kunnen vervoeren.

Beide automatische transportsystemen kunnen worden aangepast aan de individuele behoeften van de klant. Zo zijn er AMR's met een capaciteit tussen 1.500 en 2.000 kg en AGV's die tot 5.000 kg kunnen vervoeren.

De bewegingssnelheid is steeds min of meer gelijk. De prestaties van beide vervoerssystemen zijn tegenwoordig zeer vergelijkbaar, tot 2,2 m/s. De snelheid is ook afhankelijk van de behoeften, de lading en de ruimte waarin de voertuigen zich bewegen.

Andere automatische transportsystemen

Naast AMR en AGV's zijn er twee andere gangbare systemen voor het automatische vervoer van goederen op de markt in magazijnen met een hoge graad van robotisering en veel goederenbewegingen:

  • Transportbanden. Transportbanden bestaan uit een reeks rollen die de lading ondersteunen en langs een traject voortbewegen. Het systeem beschikt over elektromotoren die de lading gecontroleerd en veilig laten bewegen. Deze motoren worden aangestuurd door Warehouse Control-systemen (WCS), die de instructies volgen van het WMS.
  • Monorails. Dit systeem bestaat uit automatische karretjes, die in twee vormen bestaan: bovengronds en op de grond. Monorails rijden op geëlektrificeerde rails en net als transportbanden, vereisen ze krachtige besturingssoftware die verbonden is met het Warehouse Management Systeem (WMS).

Beide geautomatiseerde transportsystemen kunnen worden geïntegreerd met verschillende onderdelen (transportbanden met rollen of kettingen, draaitafels, liften, enz.). Deze worden gecombineerd of bevestigd aan verschillende onderdelen van het magazijn, afhankelijk van de lading.

Het belangrijkste voordeel van deze systemen ten opzichte van AGV's of AMR's is hun hoge transportcapaciteit en -snelheid. De meest voor de hand liggende nadelen zijn echter dat de transportbanden een vast circuit vormen (waar dus niet van afgeweken kan worden) en soms de doorgang van operatoren kunnen belemmeren.

AGV en AMR: wat is beter?

Welk geautomatiseerd transportsysteem het beste is hangt af van de doelstelling van het bedrijf, hun gebruik en de logistieke planning. Elk systeem heeft sterke en zwakke punten, dus afhankelijk van de toepassing of omgeving zal een van beide het meest geschikt zijn.

Met andere woorden, als het project lange afstanden vereist, met verschillende routes die niet altijd hetzelfde patroon volgen of als het magazijn vol obstakels ligt, is AMR handiger. Zo heeft Mecalux onlangs het nieuwe magazijn van Normagrup, de Spaanse leider op de markt van noodverlichting, uitgerust met een automatisch magazijn voor dozen die met de productielijnen verbonden zijn met vier intelligente autonome voertuigen. Telkens wanneer de montage van een kit klaar is, verwittigt het Easy WMS van Mecalux de software die de AMR beheert zodat een voertuig het komt ophalen en naar de juiste productielijn brengt.

AGV's zijn ideaal voor lange trajecten die vrij zijn van obstakels en van tevoren zijn vastgelegd en niet wijzigen. Ze zijn ook economisch rendabeler bij nieuwbouw, omdat de magazijnactiviteiten niet worden verstoord als de geleidingssystemen op de vloer worden geïnstalleerd. Dit is het geval voor het project dat Mecalux heeft uitgevoerd voor de Franse papierfabrikant Clairefontaine. Hierbij is aan één zijde van het magazijn een gangpad geopend waar alleen AGV's mogen rijden die de goederen van het productiecentrum naar het magazijn verplaatsen.

Wat met transportbanden en monorails? En wanneer kies je voor dit type automatisch goederentransport? Beide systemen bieden dezelfde voordelen als AGV's en AMR's voor het automatische vervoer van goederen, zijn veelzijdig bij het uitstippelen van verschillende routes en veilig. En ze zijn bovendien zuiniger. Ze hebben echter een nadeel: ze beperken de beschikbare ruimte voor operatoren en vorkheftrucks.

Transportbanden zijn echt nuttig om lange afstanden af te leggen, ook al nemen zij een vaste ruimte in. Dit zien we in het magazijn van Venis (Porcelanosa Groep) gebouwd door Mecalux. Hier werd een ondergrondse tunnel met transportbanden over een afstand van een kilometer aangelegd om het magazijn met de fabriek te verbinden.

Monorails zijn aanbevolen als iets meer flexibiliteit is vereist, zoals het geval is in het sappenmagazijn van Sokpol in Polen, dat met het productiecentrum is verbonden via een monorail. Dit transportsysteem haalt 100 m/min en garandeert een constante goederenstroom.

Automatische transportbanden voor pallets bieden dezelfde functionaliteit als AMR's en AGV's
Automatische transportbanden voor pallets bieden dezelfde functionaliteit als AMR's en AGV's

Een automatisch transportsysteem voor elke behoefte

Alle geautomatiseerde transportsystemen hebben een aantal voor- en nadelen waarmee rekening moet worden gehouden bij het inrichten van een logistiek magazijn. AGV's kunnen nuttig zijn bij het stroomlijnen van intern transport tussen zones als de route vrij is van obstakels, terwijl AMR's zeer efficiënt zullen zijn bij het verbinden van zones waar het verkeer complexer is en de route verandert.

Om de juiste keuze te maken, betere prestaties te verkrijgen en de kosten te minimaliseren, huurt u best de diensten in van een bedrijf dat gespecialiseerd is in logistiek advies en tegelijkertijd in staat is om projecten uit te voeren met alle automatische transportsystemen op de markt, zoals Mecalux. Wij zijn specialisten in het implementeren van logistieke totaaloplossingen en bieden de meest op maat gemaakte opslagsystemen om efficiëntie in elk van de processen te bereiken. Als u uw supply chain wilt versterken, neem dan contact met ons op zodat wij u kunnen adviseren en een oplossing op maat voor u kunnen uitwerken.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: