Voorraadbeheer in de cloud is mogelijk via SaaS-software

7 goede redenen om te kiezen voor een voorraadbeheer cloud

18 jul 2023

Voorraadbeheer in de cloud wordt veel toegepast in magazijnen. Hiermee worden de inkomende en uitgaande producten in een magazijn beheerd met behulp van beheersoftware in SaaS-modus (Software as a Service), dat wil zeggen via een voorraadbeheer cloud.

Met Warehouse Management Software in de cloud worden alle voorraadgegevens opgeslagen op een beveiligde externe server, waarbij de informatie te allen tijde toegankelijk is vanaf elk apparaat met een internetverbinding.

Volgens een studie van Grand View Research geven bedrijven de voorkeur aan een voorraadbeheer cloud omdat dit minder kosten met zich meebrengt dan de on-premise versie. De voordelen die de cloud biedt, zoals de lagere kosten, een verhoogde veiligheid en een eenvoudige toegang tot geavanceerde en veelzijdige functionaliteiten, worden steeds aantrekkelijker voor bedrijven.

Enkele redenen waarom u voor een voorraadbeheer cloud zou moeten kiezen:

1. Eenvoudig te installeren en te gebruiken

Voorraadbeheer in de cloud vergemakkelijkt de installatie van de logistieke software: de provider zorgt voor de configuratie van de werkstations en de RFID-readers zodat deze rechtstreeks kunnen communiceren met de server in de cloud.

Het bedrijf dat een abonnement neemt op deze software heeft alleen maar een internetverbinding met een lage latentie nodig en voldoende bandbreedte voor elke computer waarop de applicatie zal worden gebruikt. Hierdoor hoeft de IT-afdeling de computers niet te configureren. Bovendien worden de software en de gegevensopslag beheerd door de provider op externe servers, zodat een bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over de aanschaf en het onderhoud van de systemen waarop de software moet worden geïnstalleerd.

2. Schaalbaar zodat het kan worden aangepast aan veranderingen in het magazijn

Een ander voordeel van voorraadbeheer in de cloud is de schaalbaarheid: bij SaaS kunnen de functionaliteiten van de software worden uitgebreid of beperkt zodra dat nodig is om zich aan te passen aan veranderende magazijnbehoeften, zoals bijvoorbeeld tijdens seizoenen waarin er meer of minder bestellingen moeten worden klaargezet.

Bij SaaS software kan het aantal licenties worden aangepast waardoor bedrijven meer speelruimte hebben wanneer ze ervoor kiezen de voorraden met deze software te beheren. Bedrijven kunnen het aantal licenties verhogen of verminderen, afhankelijk van de werklast en de vraag naar producten.

3. Real-time inzicht in de voorraden

Cloud gebaseerd voorraadbeheer maakt real-time updates van de voorraadniveaus in het magazijn mogelijk, zodat een bedrijf weet hoeveel voorraad er op een bepaald moment beschikbaar is. Het bijwerken van de voorraden is even eenvoudig als het identificeren van nieuwe producten in het systeem door het uitlezen van de barcodes (meestal GS1-128) met behulp van een scanner.

Zodra alle producten zijn geïdentificeerd beschikt de beheersoftware over een volledig overzicht van de voorraden en is de exacte opslaglocatie van elk artikel bekend. Door een strikt beheer van de hoeveelheid voorraad in het magazijn is de onderneming zelfs in staat beslissingen te nemen om voorraadtekorten te voorkomen door aanvullingen op voorhand te voorzien.

Software in SaaS biedt een volledig inzicht in de voorraden
Software in SaaS biedt een volledig inzicht in de voorraden

4. Gegevensanalyse maakt voorraadbeheer eenvoudiger

Gegevensanalyse is zeer aan te raden voor een goed voorraadbeheer omdat het een betere besluitvorming en planning van de vraag mogelijk maakt. Met behulp van de beheersoftware in de cloud worden alle activiteiten geanalyseerd en rapporten gegenereerd die de besluitvorming vergemakkelijken.

Met deze informatie kan de onderneming niet alleen de voorraadniveaus bepalen maar bijvoorbeeld ook het beste moment om nieuwe producten op de markt te brengen. De gegevensanalyse helpt ook bij het identificeren van de producten die het meest verkocht worden en de beschikbaarheid ervan in het magazijn. Hiermee kunnen belangrijke periodes zoals feestdagen, die van invloed zijn op de omzet of de seizoens gebondenheid van een product, met een gerust hart tegemoet worden getreden.

5. Gegarandeerde veiligheid

Met een voorraadbeheer cloud genieten bedrijven van een volledige beveiliging van de gegevens: de data worden opgeslagen op externe servers en automatisch geback-upt.

Door middel van de beheersoftware in de cloud wordt de voorraadinformatie onmiddellijk bijgewerkt waardoor doublures en vergissingen bij bestellingen worden vermeden.

6. Vermindering van de kosten

Software in de cloud is gebaseerd op een abonnementsmodel. Bij deze methode hoeft een onderneming niet te betalen voor de hardware waarop het Warehouse Management Systeem wordt gehost, noch voor het onderhoud.

Dankzij dit abonnement dalen ook de kosten omdat het de werkzaamheden van de magazijnmedewerkers vereenvoudigt. De operators kunnen dankzij het programma de status van de voorraden opvragen vanaf elk apparaat met internetverbinding, zonder dat ze naar het magazijn hoeven te gaan om de beschikbaarheid van de artikelen te verifiëren.

Een ander voordeel van een voorraadbeheer cloud is dat het bedrijf geen team van IT-medewerkers nodig heeft om de database te onderhouden, back-ups te maken en de kwaliteit ervan te bewaren. De provider is hiervoor verantwoordelijk en garandeert de veiligheid van het systeem.

Door voorraadbeheer in de cloud verlopen de magazijnwerkzaamheden eenvoudiger waardoor de kosten dalen
Door voorraadbeheer in de cloud verlopen de magazijnwerkzaamheden eenvoudiger waardoor de kosten dalen

7. Een magazijn dat is voorbereid op efficiënte omnichannel logistiek

Voorraadbeheer is één van de belangrijkste activiteiten van bedrijven met een omnichannelstrategie. Bedrijven die hun artikelen via verschillende kanalen op de markt brengen moeten de goederen nauwkeurig beheren om ervoor te zorgen dat de bestellingen tijdig worden geleverd.

Bedrijven die hun artikelen verkopen via fysieke winkels, websites of mobiele applicaties, gebruiken meestal cloud-gebaseerde beheersoftware, waarmee ze de functionaliteiten kunnen uitbreiden om meer bestellingen vanuit verschillende kanalen klaar te zetten. De software kan ook worden aangevuld met specifieke modules, die het magazijn koppelen aan de online winkels waar de producten aan de man worden gebracht.

Voorraadbeheer in de cloud met Easy WMS van Mecalux

Easy WMS, de beheersoftware van Mecalux, is beschikbaar in SaaS-modus. De software is zeer eenvoudig te installeren en zeer betaalbaar: er is geen initiële investering nodig en het is beschikbaar als abonnement op basis van het aantal gekochte licenties.

Dankzij deze oplossing hebben veel bedrijven hun magazijnen geoptimaliseerd en hun voorraadbeheer verbeterd. Het bedrijf voor kantoorbenodigdheden SurDiscount heeft bijvoorbeeld Easy WMS in SaaS-modus geïmplementeerd om de voorraden te beheren. Dankzij de software van Mecalux kent het bedrijf de exacte opslaglocatie van de 9.000 artikelnummers en worden orders sneller verwerkt, waardoor het aantal bestellingen is gestegen van 6.000 naar 10.000 per maand.

Kantoorboekhandel SurDiscount beheert zijn voorraden met Easy WMS van Mecalux
De firma SurDiscount maakt gebruik van Easy WMS van Mecalux voor het beheer van de voorraden

Eén van de belangrijkste voordelen van voorraadbeheer in de cloud met behulp van Easy WMS is dat bepaalde vergissingen worden voorkomen. Door inkomende en uitgaande goederen automatisch te controleren, worden vergissingen als gevolg van handmatig beheer vermeden. Het systeem is ook eenvoudig te gebruiken: magazijnmedewerkers maken verbinding met Easy WMS en kunnen de status van de voorraden in het magazijn raadplegen vanaf elke computer of RFID-reader met internetverbinding.

Easy WMS is een beheersoftware die lage initiële investeringen vereist omdat het een model betreft waarbij een abonnement wordt betaald. Het programma wordt automatisch bijgewerkt en biedt de mogelijkheid functionaliteiten toe te voegen of te verwijderen naargelang de behoeften van de toeleveringsketen van het bedrijf.

Veel bedrijven gebruiken Easy WMS in SaaS-modus om aan de toename van het aantal orders te kunnen voldoen en om meer zekerheid en flexibiliteit in de toeleveringsketen te verkrijgen. Overweegt u voorraadbeheer in de cloud? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, onze experts laten u graag zien hoe de software van Mecalux u kan helpen uw bedrijf te optimaliseren.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: