De supply chain crisis 2021 belemmert de bezorging van bestellingen

Diepgaand onderzoek naar de supply chain crisis 2021

04 nov 2021

Het wereldwijde economische herstel staat sinds 2021 voor een nieuwe uitdaging: de wereldwijde crisis in de toeleveringsketen en de verstoringen die deze veroorzaakt. De veranderingen op de markt als gevolg van de pandemie hebben veel bedrijven ertoe gedwongen hun logistieke processen te herzien om deze nieuwe realiteit het hoofd te kunnen bieden.

In dit artikel worden enkele van de oorzaken van de crisis in de toeleveringsketen geanalyseerd, alsmede een aantal logistieke oplossingen om de gevolgen ervan te beperken.

Wat is er in 2021 in de supply chain gebeurd?

De tekorten aan microchips, de opstoppingen in de havens, de stijgende grondstofprijzen en het tekort aan vrachtwagenchauffeurs zijn enkele van de meest zichtbare gevolgen van de verstoringen in de toeleveringsketen. Dit gebeurt wereldwijd als gevolg van de globalisering.

Volgens het adviesbureau Accenture heeft 94% van de Fortune 1000, dit zijn de grootste bedrijven ter wereld, te maken gehad met verstoringen in de toeleveringsketen als gevolg van de pandemie van het coronavirus.

De oorzaken van de wereldwijde 2021 supply chain crisis

De crisis in de toeleveringsketen heeft niet één oorzaak, maar is een combinatie van gebeurtenissen die de goede aflevering van producten bij de klanten onmogelijk maken.

Onevenwichtig herstel

Eén van de belangrijkste oorzaken van deze crisis is, paradoxaal genoeg, het herstel van de economie en de consumptie. De eurozone kende in de tweede helft van 2021 weer een economische groei, grotendeels dankzij de stijgende consumptie van de huishoudens. Het adviesbureau Deloitte merkt op dat deze groei vooral te danken is aan twee factoren: de sterke toename van de vraag naar goederen en diensten die niet toegankelijk waren als gevolg van de door de pandemie opgelegde beperkingen, en de sterke toename van de spaargelden van huishoudens in de eurozone, die volgens Deloitte 480.000 miljoen euro bedroegen. Deze trend is ook in de Verenigde Staten geconstateerd. McKinsey heeft voorspeld dat de consumentenuitgaven in het vierde kwartaal van 2021 met 7% zouden stijgen ten opzichte van 2020, vooral dankzij mensen met een hoog inkomen en jonge consumenten.

Het geleidelijke herstel van het consumentenvertrouwen zorgt voor een oplevingseffect: een grotere vraag naar goederen en diensten, met name in de sectoren die het zwaarst door de pandemie zijn getroffen, zoals de hotellerie en de vrijetijdssector.

Tekort aan zeecontainers

Bedrijven die afhankelijk zijn van de internationale handel kampen met een tekort aan zeecontainers voor het vervoer van grondstoffen en eindproducten, waardoor de vrachtkosten toenemen. Uit een studie van consultant Drewry blijkt dat de containerprijzen in 2020 het hoogste niveau sinds 2011 hadden bereikt. In 2021 werden er ongeveer 5,2 miljoen containers geproduceerd, een stijging van 67% ten opzichte van het jaar ervoor.

Tekort aan chauffeurs

De COVID-19 pandemie maakte het tekort aan vrachtwagenchauffeurs nog nijpender. Een studie van logistiek adviesbureau Transport Intelligence heeft een tekort van 400.000 vrachtwagenchauffeurs in heel Europa bevestigd, vooral in Polen, het VK en Duitsland. Volgens het rapport bevindt het VK zich in een bijzonder moeilijke positie: het wordt niet alleen geconfronteerd met de Brexit, maar ook met het vertrek van veel Europese werknemers, die tijdens de pandemie het land verlieten toen de vrees voor grenssluitingen toenam.

Stijging van de prijzen van grondstoffen

De grondstoffencrisis, zoals van rubber, plastic en hout, treft bedrijven in verschillende sectoren. De sterke opleving van de wereldwijde vraag heeft geleid tot een stijging van de grondstofprijzen en tot problemen bij de bevoorrading van bedrijven die voor hun productieproces afhankelijk zijn van geïmporteerde materialen.

Volgens een rapport van de Bank van Spanje hebben de bevoorradingsproblemen in de eurozone geleid tot aanzienlijke stijgingen van de productieprijzen, zij het op zeer heterogene wijze al naargelang de sector.

Halfgeleider crisis

Het tekort aan chips is een andere oorzaak van de crisis in de toeleveringsketen, omdat dit de productieprocessen vertraagt. Het gebruik van deze technologie vertoont een exponentiële groei. Het tekort aan deze chips is een groot probleem omdat het jaren duurt om een productiefabriek te bouwen, en dat is een riskant proces," verklaart professor Yossi Sheffi, directeur van het MIT Center for Transportation and Logistics.

 

De impact van de crisis in de chipsector zal op korte termijn gevolgen hebben in sectoren zoals de automobielindustrie. Volgens een rapport van het Noord-Amerikaanse adviesbureau AlixPartners hebben de autofabrikanten wereldwijd in 2021 een verlies van 210 miljard dollar geleden door een tekort aan halfgeleiders.

 

Afhankelijkheid van China

Bovendien is de wereldeconomie sterk afhankelijk van China. De op één na grootste economie ter wereld vertoont een terugval. Uit gegevens van het Chinese National Bureau of Statistics (NBS) blijkt dat de Aziatische reus tussen juli en september 2021 met 4,9% was gegroeid, en daarmee bleef de groei ver achter bij de 7,9% die in het tweede kwartaal van dat jaar werd geboekt. Dit heeft gevolgen gehad voor de wereldwijde toeleveringsketen, met name voor bedrijven die hun producten uit China invoerden en die de gevolgen van de crisis al merkten.

Opslagruimtes

De crisis in de supply chain heeft ook duidelijk gemaakt dat prioriteit moet worden gegeven aan de opslagcapaciteit zodat alle door de klanten gevraagde producten kunnen worden opgeslagen. Bedrijven die geconfronteerd worden met een toenemende vraag zijn gedwongen de opslagcapaciteit te vergroten.

Hoewel dit goed nieuws is voor groeiende bedrijven brengt het ook nieuwe uitdagingen met zich mee. In de VS bijvoorbeeld schat een studie van vastgoedadviesbureau CBRE, dat online winkelen tegen 2025 goed zal zijn voor 26% van de totale omzet in de detailhandel. Dit betekent dat meer dan 30 miljoen vierkante meter extra opslagruimte nodig zal zijn om de toegenomen vraag op te kunnen vangen.

Eén van de oorzaken van deze crisis in de toeleveringsketen is, paradoxaal genoeg, de toename van de vraag
Paradoxaal genoeg is één van de redenen van de verstoring van de toeleveringsketen de toename van de vraag

Oplossingen voor een veerkrachtige logistiek bij nieuwe verstoringen

Als gevolg van de economische opleving wenden bedrijven die een toenemende vraag ervaren zich tot intralogistieke oplossingen die de opslagruimte in de logistieke centra optimaliseren. Het ruimtegebrek kan worden opgelost met compacte opslagsystemen, zoals inrijstellingen, doorrolstellingen, pushback stellingen of het Pallet Shuttle-systeem. In deze categorie onderscheiden automatische systemen zich omdat deze niet alleen de opslagruimte optimaliseren, maar ook de activiteiten stimuleren.

COVID-19 heeft de implementatie van nieuwe technologieën in de supply chain versneld, en één van de gebieden die de grootste ontwikkeling heeft doorgemaakt is de robotisering van het magazijn. In zijn boek The New (Ab)Normal had MIT-professor Yossi Sheffi al voorzien dat de wereldwijde markt voor robots in magazijnen tegen 2022 zou zijn verviervoudigd.

Verstoringen in de toeleveringsketen hebben aangetoond dat ondernemingen op allerlei situaties voorbereid moeten zijn. Het vermogen om te anticiperen op onvoorziene gebeurtenissen is van cruciaal belang om de gevolgen van marktontwikkelingen te voorkomen of te verzachten. In dat geval worden technologieën zoals Warehouse Management Software een bondgenoot bij het anticiperen op eventuele knelpunten en het aanpassen van logistieke processen.

Compacte opslagsystemen maken optimaal gebruik van de beschikbare ruimte
Compacte opslagsystemen maken optimaal gebruik van de beschikbare ruimte

Technologie voor een wereldwijde supply chain

Bedrijven doen grote moeite om de gevolgen van verstoringen in de toeleveringsketen te beperken door de logistieke processen te verbeteren en gebruik te maken van technologie en digitalisering.

Mecalux heeft talrijke projecten uitgevoerd om de toeleveringsketen van bedrijven in alle sectoren te verbeteren, van de installatie van compacte opslagsystemen om meer producten op te kunnen slaan tot de installatie van Easy WMS beheersoftware om de goederen te kunnen traceren. Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Onze experts helpen u graag bij het opzetten van een flexibel en veerkrachtig logistiek systeem dat inspeelt op veranderingen in de markt.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: