Bij 'ship from store' worden online bestellingen verzonden vanuit een fysieke winkel

Ship from store: maak van uw winkel een klein distributiecentrum

06 sep 2022

Ship from store (producten vanuit een winkel versturen), ook bekend als in-store fulfilment is een logistieke strategie die voortvloeit uit de omnichannel aanpak. Omnichannel heeft ervoor gezorgd dat bedrijven, met name retailers, alle voorraden bundelen om over een flexibele logistiek te beschikken en zo hun online bestellingen vanuit elk magazijn, centrum of fysieke winkel kunnen verdelen.

Als het doel is de verkoop te stimuleren en de klanten tevreden te houden, kan "ship from store" bijzonder nuttig zijn. Dit geldt nog meer als een product niet langer in voorraad is in het magazijn maar wel in een winkel of wanneer bepaalde bestellingen sneller moeten worden verzonden. Maar hoe kunnen we van onze fysieke winkel een klein distributiecentrum maken, wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? In dit artikel leggen we het allemaal uit.

Wat is "ship from store"?

Ship from store is een logistieke strategie waarbij de bestelling van een klant vanuit een fysieke winkel wordt verzonden in plaats van vanuit het distributiecentrum. Voordien werden alle e-commerce bestellingen verzonden vanuit een magazijn dat was uitgerust en voorbereid om een groot aantal bestellingen op te slaan en te verzenden.

Een distributiecentrum biedt weliswaar sterke logistieke prestaties, vooral op het gebied van voorraadbeheer en opslagcapaciteit, maar tegelijkertijd verlopen de leveringen niet zo snel als wanneer het product van een locatie die dichterbij de klant ligt, wordt verzonden.

Met de consolidatie van omnichannel en de noodzaak om de winkelervaring van de gebruiker te verbeteren om het verkoopvolume te verhogen, begon men de mogelijkheid te overwegen om goederen rechtstreeks vanuit fysieke winkels te verdelen. Dit biedt twee belangrijke voordelen die cruciaal zijn bij omnichannel: enerzijds een grotere beschikbaarheid van de voorraad en anderzijds kortere levertijden.

Ship from store helpt de levertijden bij de last mile te verkorten
Ship from store helpt de levertijden bij de last mile te verkorten

Voordelen van ship from store

De voordelen van het aanpassen van uw fysieke winkel en het ombouwen ervan tot een klein distributiecentrum zijn legio:

  • Vermijd voorraadtekorten. De beschikbare voorraad wordt groter omdat de magazijnvoorraad uitgebreid wordt met de winkelvoorraad. Dit maakt voorraadtekorten onwaarschijnlijker. Dit vermijdt niet alleen dat de verkoop verloren gaat, maar ook dat het imago van het bedrijf in de ogen van de klant geschaad wordt.
  • Verloren verkoop. Hoe vaak hebt u een product niet kunnen verkopen omdat het niet beschikbaar was in het magazijn, maar wel in de winkel? Met ship from store wordt de omzet vergroot.
  • Verkorting van de levertijden. Het is duidelijk dat als onze bestelling wordt verzonden vanaf een locatie die dichter bij de eindklant ligt, de levertijd aanzienlijk wordt verkort.
  • Sneller reactievermogen. De winkels en magazijnen werken dan samen met hetzelfde doel. Dit betekent dat de logistiek van het bedrijf een plotselinge stijging van de vraag beter kan opvangen. Als één magazijn niet kan volgen, kan een ander magazijn of een verkooppunt bijspringen.
  • Verbetering van de klanttevredenheid. Gebruikers zullen kunnen kiezen uit een breder gamma aan producten, waardoor ze niet bij de concurrentie gaan. Tegelijkertijd ontvangen zij de artikelen veel sneller, wat essentieel is voor de digitale klanten die gewend zijn aan onmiddellijk beschikbare goederen.
  • Schaalbaarheid en logistieke aanpassingen. De logistiek kan de groei van het bedrijf volgen en kan efficiënt omgaan met de veranderingen en behoeften van een voortdurend veranderende markt.

Kortom, met ship from store kunt u uw producten leveren vanuit de dichtstbijzijnde fysieke winkel, waardoor de levertijden korter worden, de verkoop stijgt en de klanttevredenheid toeneemt.

Met ship from store vermijdt u voorraadtekorten en verhoogt u het aantal online verkopen
Met ship from store vermijdt u voorraadtekorten en verhoogt u het aantal online verkopen

Uitdagingen en nadelen bij ship from store

Ship from store biedt ongetwijfeld voordelen. Maar het heeft ook enkele nadelen waarvan elk bedrijf zich bewust moet zijn:

  • Ruimte optimaliseren. Elke fysieke winkel heeft slechts een beperkte ruimte beschikbaar. Daarom is het zeer belangrijk deze beperkte opslagruimte te optimaliseren om een groter aantal producten te kunnen verwerken.
  • Digitale vs. fysieke klanten. Als de producten in de winkel ook op de website op voorraad zijn, kan het gebeuren dat een offline klant een product koopt op hetzelfde moment dat een gebruiker het in de online winkel koopt. Het bedrijf moet regels vaststellen om dergelijke overlappingen te voorkomen.
  • Omgaan met verpakkingen. Omgaan met verpakkingen is complexer dan het lijkt. De winkel moet niet alleen over een ruimte beschikken om de dozen op te slaan, maar ook voor al het verpakkingsmateriaal dat nodig is om een product zo snel mogelijk te verzenden, zoals verbruiksgoederen, vul- en beschermingssystemen, enz.
  • Opleiding van het personeel. De persoonlijke omgang met klanten in een fysieke winkel vereist andere vaardigheden en kennis dan het voorbereiden en beheren van bestellingen. De werknemers zullen moeten worden opgeleid om deze nieuwe taken op zich te nemen en er moeten misschien gespecialiseerde medewerkers bij worden betrokken.
  • Afstemmen van de voorraad. De voorraad in het magazijn moet worden afgestemd op de voorraad in de fysieke winkel en omgekeerd. Hiervoor adviseren wij het gebruik van een warehouse management software, zoals Easy WMS.
  • Logistieke dienstverlening. Een winkel wordt gewoonlijk ingericht voor de ontvangst van goederen via logistieke ondernemingen. Met ship from store moet de winkel een efficiënte logistieke dienstverlening bieden die alle bestellingen verzamelt die online zijn verkocht en aan klanten moeten worden bezorgd.

Het verzenden van bestellingen met producten die gebruikers online in een fysieke winkel hebben gekocht, is niet zo eenvoudig als het lijkt. Men kan besluiten om met een bepaalde logistieke strategie te werken, maar als deze niet langer doeltreffend is of niet aan de verwachtingen voldoet, zal zij uiteindelijk contraproductief zijn voor het bedrijf.

Technologie voor ship from store

Het doel van een efficiënte ship from store is dat alle bestellingen die het systeem binnenkomen, kunnen worden geleverd vanuit het centrale magazijn of vanuit de fysieke winkel. Hiervoor moeten beide voorraden via software op elkaar worden afgestemd.

Hiertoe beschikt Easy WMS van Mecalux over de module Store Fulfillment, die het WMS van het magazijn integreert met de point-of-sale terminals. Het systeem zorgt voor het real-time beheer van de magazijnvoorraad en de fysieke winkels, en stemt verschillende taken op elkaar af: picking, aanvullen van de voorraad, overdrachten tussen winkels of retourzendingen.

Daarnaast heeft Easy WMS voor het beheer van onlineverkopen de module Marketplaces & Ecommerce Platforms Integration, waardoor het WMS geïntegreerd kan worden in de belangrijkste marketplaces en e-commerce platforms op de markt (onder andere PrestaShop, Amazon en ebay). Om het beheer van de last mile te vereenvoudigen, biedt Easy WMS ten slotte de module Multi Carrier Shipping Software, die de relatie tussen het magazijn en de verschillende transportbedrijven vereenvoudigt. Met deze software kunnen de bestelde artikelen georganiseerd worden, een pakbon per uitgaande bestelling afgedrukt worden en kunnen de etiketten voor de vervoerder afgedrukt worden, evenals een volgnummer waarmee de klant de bestelling kan volgen.

De module Store Fulfillment van Mecalux helpt om ship from store efficiënt in te voeren
De module Store Fulfillment van Mecalux helpt om ship from store efficiënt in te voeren

De uitdagingen van omnichannel efficiënt aanpakken

Het samenvoegen van de voorraden van alle magazijnen en fysieke winkels is de eerste stap naar een efficiënte omnichannelstrategie. Daarom passen veel detailhandelaren hun logistieke strategie aan en moderniseren zij deze om hun fysieke winkels om te vormen tot kleine distributiecentra.

Ship from store voorkomt dat u omzet en klanten verliest, terwijl u de levertijden verkort en de klanttevredenheid verbetert. Zo kunt u genieten van een supply chain die veel flexibeler en concurrerender is en alert kan reageren op volatiliteit in de vraag. Als u uw magazijn wilt afstemmen op uw fysieke winkels om de uitdagingen van e-commerce aan te gaan en klantenbinding op te bouwen, aarzel dan niet om contact op te nemen met Mecalux. Wij hebben de logistieke oplossing die het beste bij uw behoeften past.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: