De drie nieuwe magazijnen van Decathlon in Italië zijn gericht op de e-commerce

D2C: het voordeel van rechtstreekse verkoop aan de klant

16 maart 2022

Het D2C-model oftewel «Direct to Consumer», is een gangbare oplossing geworden om de winst van fabrikanten te optimaliseren. Het elimineren van tussenpersonen verlaagt inderdaad de kosten.

Deze trend is niet alleen gunstig voor ondernemers: een onderzoek van het adviesbureau Multi Channel Merchant geeft aan dat 52% van de Noord-Amerikaanse consumenten liever rechtstreeks bij de fabrikant koopt.

In dit artikel wordt het D2C-verkoopkanaal beschreven, dat in de sector wordt toegepast, evenals de voordelen van een D2C-magazijn. We richten ons op de beste manieren, om dit verkoopkanaal «Direct to Consumer» in een logistiek centrum te implementeren.

Wat is D2C? Toepassing op de logistiek

Het verkoopmodel Direct to Consumer (D2C) wordt toegepast door fabrikanten, die hun producten rechtstreeks, dus zonder tussenpersoon, aan de klant verkopen, hetzij via een interne verkoper, via de eigen website of via een verkooppunt.

Het verkoopkanaal B2C oftewel Business to Consumer, wordt vaak verward met D2C. Op dit punt is enige verduidelijking nodig: elk D2C-verkoopkanaal is B2C (aangezien de verkoop aan de consument plaatsvindt), maar niet omgekeerd, aangezien niet alle B2C's noodzakelijk fabrikanten zijn (de meeste treden op als tussenpersoon).

Toegepast op de logistiek, is de installatie van D2C-magazijnen een wijdverspreide praktijk. Dit zijn bedrijven die hun functie als magazijn en verzamelpunt voor bestellingen, aanvullen met directe verkopen aan de klant. Met andere woorden, deze categorie verwijst naar fabrikanten die aan de klant verkopen via het internet of vanuit een fysiek verkooppunt in hun eigen magazijn.

Een voorbeeld hiervan zijn showrooms, dit zijn ruimtes waar klanten het product ter plaatse kunnen zien, in de faciliteiten van de fabrikant. Mecalux bijvoorbeeld, beschikt over twee showrooms in het hoofdkantoor in Barcelona.

E-commerce geeft fabrikanten de kans om hun eigen producten te verkopen via een website of zelfs via de sociale netwerken. In deze gevallen hebben de magazijnen zich aangepast aan complexere orderpicking. Bijvoorbeeld omdat ze te maken kregen met omgekeerde logistiek, dat wil zeggen met retourzendingen van klanten.

De voordelen van een D2C magazijn

Naast het verhogen van de winstgevendheid van een bedrijf, maakt het openen van een D2C kanaal in het magazijn het mogelijk om:

  • Om een breder scala aan mogelijkheden te hebben: het toevoegen van een eigen verkooppunt in het magazijn, vergemakkelijkt de verkoop van producten via meer kanalen, wat resulteert in een hogere winst voor de onderneming.
  • Verbetering van de interactie met de klant: door het D2C-model is er meer controle over de relatie tussen de fabrikant en de klant, zodat de fabrikant de klantbeleving van het begin tot het eind kan aansturen, en direct weet hoe tevreden de klant is.

Oplossingen om het D2C-model te implementeren

D2C heeft producenten de kans gegeven om tussenpersonen te vervangen en hun product rechtstreeks aan de klant te verkopen. Een verkooppunt beheren:

  • Showroom: een verkoopruimte in het D2C-magazijn die toegankelijk is voor het publiek, zodat de klant het product ter plaatse kan zien.
  • Pop-up store: ondernemingen doen een tijdelijk beroep op voorzieningen die eenvoudig te gebruiken zijn, om goederen direct aan de klant te verkopen, bijvoorbeeld tijdens piekperiodes.
  • E-commerce: het is gebruikelijk om een online verkoopkanaal in te voeren, teneinde de verkoop van producten te optimaliseren. Deze methode vereist echter het oplossen van problemen zoals de «last mile» of de 24 uurs levering.
  • Sociale netwerken: ondernemingen kunnen hun e-commerce aanvullen met verkopen via sociale netwerken, zoals Instagram of Twitter.

Het WMS als hulpmiddel bij de implementatie van D2C

Om de productiviteit te verhogen en vergissingen in de logistiek te beperken, moet elk bedrijf kunnen vertrouwen op een warehouse management systeem. Dit zal een aanvulling vormen op het werk van de magazijnmedewerkers, met name bij werkzaamheden als magazijnbeheer, het beheer van de goederenstromen of het orderpicken.

Easy WMS van Mecalux, beschikt over verschillende essentiële functionaliteiten, om een magazijn in staat te stellen zijn activiteit aan te passen aan het D2C kanaal. Onder meer het pakketbeheer, het beheer van de goederenontvangst en de verzendingen, of het opstellen van verplaatsingsstrategieën bij het orderpicken.

Bovendien beschikt Easy WMS over aanvullende modules om de efficiëntie van het D2C-kanaal te garanderen: Store fulfillment (voor de integratie tussen het magazijn en de verschillende verkooppunten), WMS voor de e-commerce (voor de orderpicking) of WMS voor de productie (om de voorraad grondstoffen op de productielocatie te beheren).

Het nieuwe magazijn van Interlake Mecalux voor Adidas, opent een D2C-verkoopkanaal op het terrein van het bedrijf
Het nieuwe magazijn van Interlake Mecalux voor Adidas, opent een D2C-verkoopkanaal op het terrein van het bedrijf

D2C-magazijnen, een model in opkomst

Uiteindelijk zetten fabrikanten geleidelijk in op het openen van een D2C-verkoopkanaal in hun magazijnen. Dit kan via elektronische handel of via een verkoopruimte in het magazijn zelf. Ze hebben echter niet afgezien van andere bedrijfsmodellen zoals B2B, waarbij tussenpersonen worden ingeschakeld.

De integratie van dit model is echter niet gemakkelijk: bedrijven moeten zich aanpassen aan de uitdagingen van nieuwe consumententrends. Mecalux, is expert in de implementatie van D2C opslagoplossingen bij toonaangevende bedrijven, zoals Decathlon of Adidas. Neem contact met ons op en onze experts zullen u de beste oplossing voorstellen, dat aan uw bedrijfsbehoeften tegemoet komt.