
Het magazijn van Decathlon in Basiano heeft een capaciteit van 14.234 pallets
De leverancier van sportartikelen heeft het nieuwe magazijn uitgerust met pallet- en grootvakstellingen M7
Decathlon, opgericht in 1976 in Frankrijk, is een gerenommeerd bedrijf dat zich richt op de verkoop van artikelen aan sportliefhebbers, zowel beginners als gevorderden. Met een onbetwiste internationale ambitie is Decathlon tegenwoordig aanwezig in meer dan 35 landen waaronder Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Polen, China en Brazilië.
Bij de meer dan 1350 verkooppunten over de hele wereld, kan men alle soorten artikelen verkrijgen om willekeurig welke sport uit te oefenen; van bekende merken tot de meer dan twintig eigen merken die door het bedrijf worden geproduceerd (de zogenaamde "Passion" artikelen van Decathlon).
Innovatie is een onderdeel van alle projecten in dit bedrijf, dat zich voortdurend aanpast aan de marktbehoeften. Winkels van Decathlon zijn over het algemeen "supermarkten", gevestigd in industriezones of winkelcentra, ver van de stadscentra. Sinds enkele jaren wenst Decathlon klantgerichter te worden; daartoe heeft de winkelketen zijn inspanningen, om zich aan de consumptiegewoontes van zijn klanten aan te passen, verdubbeld. Derhalve zijn er onlangs winkels geopend in het centrum van enkele Europese hoofdsteden, en zijn de online verkopen van Decathlon artikelen versterkt. In 2017 heeft Decathlon 11.014 miljoen dollar gefactureerd, wat overeenkomt met een toename van 10,5%.
Een van de doelen van het bedrijf is het toepassen van het omni-channel model op alle activiteiten, om zo aan de groeiende vraag van zijn klanten te voldoen. Fabio Montinaro, logistiek directeur bij Decathlon Brandizzo, wijst erop dat: « daarvoor een dynamische en flexibele logistiek nodig is ». Decathlon arriveerde in 1993 in Italië, en sinds de opening van zijn eerste winkel in Lissone zijn er meer dan 120 verkooppunten in het hele land bijgekomen. De "Passion"-merken zijn dankzij de kwaliteit en de lage prijzen een doorslaand succes in heel Italië; de verkopen zijn enorm gestegen. Dit blijkt uit het feit dat de onderneming het afgelopen jaar meer dan 1300 miljoen euro heeft gefactureerd, wat een toename van 7,2% inhoudt ten opzichte van het voorgaande jaar.
Om te voldoen aan de groeiende vraag naar zijn producten in Italië, richt Decathlon zich op de modernisering van zijn logistiek. Decathlon heeft besloten de processen omtrent de goederenopslag en het klaarzetten van de bestellingen te optimaliseren, de afhandelingskosten te verlagen, de productiviteit te verhogen en de best mogelijke service te leveren. In deze optiek heeft Decathlon drie nieuwe distributiecentra gebouwd in de steden: Brandizzo, Basiano en Castel San Pietro Terme.
De artikelen van Decathlon zijn voor iedereen beschikbaar, overal en op elk moment van de dag, door simpelweg op de website te klikken. De bestelling binnen enkele uren thuis ontvangen is een enorm voordeel voor de consument en een echte uitdaging voor het bedrijf. Het zo snel mogelijk leveren van de goederen en het voldoen aan de grote vraag, vereist een perfecte organisatie van alle logistieke processen. Hierbij moet rekening gehouden worden met de volgende elementen:
Het technische team van Mecalux heeft nauw samengewerkt met de ploeg van Decathlon om de meest effectieve oplossing te vinden die voldoet aan de klantbehoeftes. Italië is één van de Europese landen die het meest bloot staat aan aardbevingen. De stellingen zijn zo ontworpen dat ze de dynamische krachten als gevolg van aardbevingen kunnen weerstaan, zodat het vallen van pallets vermeden wordt.
De drie logistieke centra bevatten dezelfde kenmerken en zijn op dezelfde manier ingedeeld wat een optimale productiviteit van de orderpicking verzekerd. Volgens Fabio Montinaro: « De belangrijkste activiteiten zijn het klaarzetten van de bestellingen voor klanten in heel Italië die via Internet goederen aanschaffen, en het bevoorraden van de winkels in het noorden van het land ». Dagelijks lopen de magazijnmedewerkers door de gangpaden om de artikelen die door het WMS op de gebruikersinterface met radio-frequency (RFID) aangegeven worden uit de stellingen te halen.
De magazijnen bestaan uit twee verschillende zones:
Over het algemeen werkt Decathlon met pallets van 800 x 1200 mm en met ladingen van verschillende hoogte (maximaal 2350 mm), die soms kunnen overhangen. Daarom is het systeem met de palletstellingen de aangewezen oplossing voor het opslaan van pallets met velerlei artikelen van verschillende gewichten en afmetingen.
In de magazijnen van Decathlon opereren de magazijnmedewerkers voornamelijk met reachtrucks om de pallets in en uit de palletstellingen te slaan, alsmede met orderpickers op grondniveau om de bestellingen klaar te zetten.
Fabio Montinaro - Logistiek directeur Decathlon Brandizzo
« Mecalux heeft ons, tegen de best mogelijke prijs, stellingen geleverd die geheel aan onze behoeftes zijn aangepast. Ze zijn verstevigd en ze beschermen bovendien de magazijnmedewerkers en de goederen in het geval van een aardbeving ».
Brandizzo | |
---|---|
Totale opslagruimte: | 22.913 m² |
Opslagsysteem: | Palletstellingen |
Opslagcapaciteit: | 9.738 pallets |
Afmetingen van de pallets: | 800 x 1200 mm |
Max. gewicht van de pallets: | 700 kg |
Hoogte van de stellingen: | 9,5 m |
Lengte van de stellingen: | 29,7 m |
Opslagsysteem: | Grootvakstellingen M7 voor orderpicking |
Aantal legborden: | 10.640 |
Hoogte van de stellingen: | 2,25 m |
Vraag een deskundige
Aanvraag voor informatie/of een offerte