Big Data en de uitdagingen van logistiek 4.0

22 juni 2021

Sinds de opkomst van Big Data in de logistiek enkele jaren geleden, zijn deskundigen zich bewust geworden van het potentieel van gegevensanalyse, met betrekking tot het optimaliseren van de verschillende fasen in de toeleveringsketen of Supply Chain. Over elke handeling, elke goederenstroom of elk systeem kan informatie verzameld, opgeslagen en geëxploiteerd worden, waaruit conclusies kunnen worden getrokken, die de automatisering van processen of het opstellen van jaarprognoses mogelijk maken.

Big Data logistiek speelt een belangrijke rol in het magazijnbeheer en talent 4.0. Maar waar bevinden zich de gegevens die nodig zijn om inzicht te krijgen in de werking van de toeleveringsketen of Supply Chain? Wat zijn de toepassingsgebieden van Big Data logistiek in de Supply Chain? Onze experts beantwoorden al uw vragen.

Welke gegevens moeten worden geanalyseerd om de Supply Chain of toeleveringsketen te optimaliseren?

Big Data omvat alle gegevens die niet met traditionele methoden kunnen worden geanalyseerd, zowel in gestructureerde als ongestructureerde vorm:

  • Gestructureerde gegevens zijn data die het bedrijf al heeft verzameld of potentieel kan verzamelen. Deze zijn perfect georganiseerd en klaar om gebruikt te worden.
  • Ongestructureerde gegevens zijn versnipperde en heterogene data die opgeschoond en genormaliseerd moeten worden, alvorens ze geïnterpreteerd kunnen worden.

Deze worden uit verschillende gegevensbronnen onttrokken en ter beschikking gesteld aan de logistieke of Supply Chain manager van een onderneming.

De bronnen van Big Data in de toeleveringsketen

  • Conventionele beheerssystemen: verschaffen de belangrijke indicatoren voor de analyse van de logistiek van een bedrijf, zoals de duur van het orderpickingsproces, de leveringstermijnen en het succespercentage bij de eerste bezorgingspoging.
  • De activiteit van het wagenpark: dankzij sensoren en een routenavigatiesysteem of GPS kunnen de ritten, bezorgroutes en het brandstofverbruik van de voertuigen worden gevolgd.
  • Weerberichten en verkeersinformatie: openbare en particuliere organisaties geven regelmatig accurate waarschuwingen over het weer of de verkeerssituatie.
  • Budgettaire ramingen: al deze informatie is nuttig, of het nu gaat om algemene, internationale of nationale informatie, of om de boekhoudkundige prognoses van de onderneming.
  • Online surfgedrag: het aantal bezoekers van uw website en hun surfgedrag. De best beoordeelde producten van uw bedrijf op het internet en de meest populaire artikelen van uw online winkel. Al deze elementen zijn goud waard voor datamining, vooral in de logistiek van e-commerce.
  • Alerts bij voorraadtekorten: indien deze notificaties ontvangen worden wanneer de producten bij uw leveranciers bijna uitverkocht zijn, kunt u de bestellingen beter plannen, rekening houdend met de doorlooptijd.

Toepassingsgebieden van Big Data logistiek 4.0

Als u gebruik maakt van «datamining» om de grote hoeveelheid informatie te analyseren die zojuist genoemd is, zult u erin slagen strategieën toe te passen om de volgende zaken van uw logistiek te optimaliseren:

1. Voorraadbeheer

Om het voorraadbeheer te verbeteren, raden wij u aan een WMS in het distributiecentrum te installeren. Een softwareprogramma zoals Easy WMS maakt immers gebruik van het potentieel van Big Data, door belangrijke gegevens over de goederenstromen in het magazijn op te slaan en op basis daarvan de opslaglocatie van de goederen te optimaliseren en de rentabiliteit van de voorraden te verhogen.

Magazijn met een groot volume aan goederen, waar Big Data de voorraden beheert
Magazijn met een groot volume aan goederen, waar Big Data de voorraden beheert

2. Klantenservice

Dankzij de combinatie van Big Data en de gegevens van CRM-software kan er geanticipeerd worden op de behoeften van de klanten en kunnen, op basis van hun consumptiehistoriek, eventuele fouten in eerdere transacties of problemen in het beheer van het distributiecentrum of de bezorgdienst opgespoord worden. Bovendien kan ervoor gekozen worden deze informatie te gebruiken, om klanten een gepersonaliseerde dienst aan te bieden binnen uw distributiecentrum, zoals bijvoorbeeld bestellingen in een speciale verpakking verzenden.

3. Preventief onderhoud

Big Data logistiek 4.0 zorgt ervoor dat apparaten voor goederenafhandeling en automatische systemen, soepel functioneren en voorkomt storingen en bedrijfsonderbrekingen door gepland preventief onderhoud.

4. Aanpassing van de distributiestromen en bezorgroutes

Bij het verzamelen en analyseren van gegevens uit het distributieproces treedt het zogenaamde «machine learning» of «machinaal leren» op. Software voor wagenparkbeheer bijvoorbeeld, «leert» en creëert daardoor snellere, eenvoudigere en optimalere routes voor de levering van producten. Hetzelfde geldt voor het WMS, dat de voorraadhistoriek van het magazijn onderzoekt en analyseert met het oog op een beter beheer van de locatietoewijzing van de artikelen.

Big Data: de sleutel tot chaotische opslag

Big Data speelt een rol bij chaotische opslag voor wat betreft de locatietoewijzing van de goederen. In deze context zijn alle processen geautomatiseerd en is het een warehouse management software zoals Easy WMS die de opslaglocatie van de goederen bepaalt.

De belangrijkste voordelen van chaotische opslag zijn de flexibiliteit en het vermogen zich aan te passen aan schommelingen in de vraag en de voorraden. Met deze techniek worden gegevens door het WMS voortdurend verzameld en verwerkt, wat de automatisering van bedrijfsprocessen mogelijk maakt. Op die manier volgen de magazijnmedewerkers simpelweg de instructies op die ze ontvangen en plaatsen ze de producten op de aangewezen plaats. Wilt u meer weten over de toepassingsgebieden van Big Data, neem dan contact met ons op, onze experts helpen u graag verder.