De coronavirus pandemie heeft automatiseringsplannen voor alle soorten bedrijven in een stroomversnelling gebracht

COVID-19 versnelt de automatisering in de logistiek

08 nov 2021

Vanwege COVID-19 zit magazijnautomatisering in de lift. De covidpandemie had alle industriële activiteiten stilgelegd en nu de industrie weer aantrekt, worden de ondernemingen geconfronteerd met andere uitdagingen: social distancing, reisbeperkingen, grotere vraag naar essentiële goederen en e-commerce logistiek, enz.

Ondernemingen zijn dus gedwongen oplossingen te zoeken om de productiviteit van hun installaties te verhogen, de levertermijnen te verkorten en de middelen te optimaliseren. Logistiek 4.0 en digitale logistieke transformatie zijn de weg vooruit om de groei te versterken en uitdagingen te overwinnen.

Zelfs vóór de pandemie was automatisering een van de belangrijkste instrumenten voor bedrijven om hun concurrentiepositie te verbeteren. In dit artikel zullen we zien hoe technologie in de logistiek kan helpen om veranderingen in de markt te ondervangen en klanten zonder vertraging te bedienen.

Coronamaatregelen op de werkplek

De gezondheidscrisis dwingt bedrijven om hun activiteiten aan te passen volgens de aanbevelingen van de overheid. Ze nemen preventieve maatregelen, zowel op organisatorisch, collectief als individueel vlak om kwetsbare werknemers te beschermen.

Deze maatregelen veranderen, afhankelijk van het aantal besmettingen, dus wij raden u aan om regelmatig de relevante websites van uw land te raadplegen. Wij stellen ook voor de suggesties van het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk of van het Amerikaanse ministerie van Arbeid te volgen.

Elk bedrijf zet in op persoonlijke hygiëne van de medewerkers, door het makkelijker te maken voor mensen om hun handen te ontsmetten en te wassen (met handalcohol, zeep en water, enz.), het gebruik van maskers te bevorderen en social distancing te bewaken. De flows van medewerkers en de indeling van de werkplekken zijn daarom aangepast om zoveel mogelijk een veilige afstand te waarborgen.

Informatie en opleiding zijn hierbij essentieel. Enerzijds moeten werknemers bewust worden gemaakt van het belang om zich zo spoedig mogelijk te melden als zij verdachte symptomen hebben of als zij in nauw contact zijn geweest met mensen met symptomen. Posters en bewegwijzering ter bevordering van hygiëne en preventie (bv. hoesten en niezen of niet de ogen, neus en mond aanraken) zijn belangrijk.

Daarnaast is het absoluut noodzakelijk de werkplekken en binnenruimten goed te ventileren en het schoonmaak- en desinfectiebeleid te versterken, met de nadruk op vaak aangeraakte oppervlakken (zoals deurknoppen, leuningen of knoppen op apparaten en liften). Ook moet de individuele verantwoordelijkheid bij het schoonmaken van gemeenschappelijke arbeidsmiddelen worden bevorderd.

Automatisering in coronatijden

Volgens de studie The future of work in Europe van het Amerikaanse adviesbureau McKinsey zou de economische crisis als gevolg van de pandemie de automatisering om verschillende redenen kunnen stimuleren.

Ten eerste willen bedrijven hun kosten drukken via automatisering omdat hun winstmarges krimpen. Hoewel de initiële investering hoger is dan bij traditionele opslagsystemen, compenseert een automatisch magazijn deze kosten door lagere bedrijfskosten en minder personeelskosten.

Nu zo weinig mogelijk werknemers aanwezig mogen zijn in bedrijven staat een gerobotiseerd magazijn garant voor een ononderbroken dienstverlening. Geautomatiseerde behandelingsapparatuur, zoals magazijnkranen of transportbanden, blijven ook zonder werknemers werken en kunnen goederen efficiënt en veilig behandelen.

Lockdowns en beperkingen in winkels hebben geleid tot een groei in de e-commerce. Bedrijven in de detailhandel, levensmiddelen en farmaceutische industrie hebben het aantal online bestellingen exponentieel zien groeien. Bijgevolg hebben veel bedrijven ervoor gekozen de e-commerce te automatiseren omdat zij dan gemakkelijker meer bestellingen kunnen verwerken zonder meer fouten te maken.

Het Warehouse Management Systeem kan de activiteiten van elk logistiek centrum bewaken, zelfs zonder dat er werknemers aanwezig zijn
Het Warehouse Management Systeem kan de activiteiten van elk logistiek centrum bewaken, zelfs zonder dat er werknemers aanwezig zijn

Welke handelingen vallen te automatiseren in een magazijn

Automatisering in magazijnen beperkt niet alleen de fysieke aanwezigheid van operatoren, maar verhoogt ook de veiligheid. Laten we eens kijken welke processen in een logistiek centrum gerobotiseerd kunnen worden:

Ontvangst en verzending van goederen

Een van de meest efficiënte oplossingen zijn automatische laad- en lossystemen voor vrachtwagens, die zorgen voor snel in- en uitladen.

Dit zijn transportsystemen bestaande uit rollen en/of kettingen waarmee pallets automatisch in en uit de vrachtwagens worden gereden.

 

Goederenflows

Goederen verplaatsen vereist veel bewegingen in het magazijn. Nu u het aantal aanwezigen per shift wilt beperken tot het strikt noodzakelijke, is het tijd om de installatie van transportband voor pallets of transportband voor dozen te overwegen. Deze vervangen traditionele behandelingsapparatuur en operatoren, die voor andere functies kunnen worden ingezet. Daardoor wordt het manueel hanteren van lasten verminderd en de veiligheid in het magazijn vergroot.

De transportbanden voor pallets minimaliseren het aantal bewegingen van de operator in het magazijn
De transportbanden voor pallets minimaliseren het aantal bewegingen van de operator in het magazijn

Orderpicking

Orderpicking vereist de aanwezigheid en voortdurende beweging van werknemers in het magazijn om de benodigde SKU's te picken.

Om deze bewegingen tot een minimum te beperken en het aantal operatoren dat hetzelfde gangpad doorkruist te minimaliseren, kunnen bestellingen worden voorbereid op basis van "goods-to-man". Hierbij staan de werknemers bij een pickinglocatie te wachten om de goederen te ontvangen.

Bij orderpicking volgens
Bij orderpicking volgens "goods-to-man" is het niet langer noodzakelijk voor operatoren om zich te verplaatsen om goederen te lokaliseren

Beheer

De COVID-19-pandemie heeft duidelijk gemaakt dat prioriteit moet worden gegeven aan de traceerbaarheid van producten en aan het toezicht op de magazijnwerkzaamheden.

Een magazijn uitrusten met een Warehouse Management systeem, zoals Easy WMS van Mecalux, helpt om in realtime zicht te krijgen op de status van de toeleveringsketen. Deze software volgt de goederen bij tot ze naar de klanten worden verzonden.

Bovendien kan de werking makkelijk worden afgestemd op de sanitaire maatregelen via een WMS. Zo worden de orderpicking en -verzending vooraf georganiseerd om overbezetting (zowel van magazijnmedewerkers als van vervoerders) te voorkomen.

Voorbeelden van automatisering in de context van de pandemie

Veel bedrijven plukken de voordelen van automatisering en evolueren mee met de markt. Ze hebben allemaal ingezien dat ze op deze manier kunnen groeien en tegenslagen zoals het coronavirus kunnen overwinnen.

We bekijken drie succesverhalen van bedrijven die hun logistiek hebben gemoderniseerd met behulp van de automatische opslag- en beheersystemen van Mecalux:

  • Miguélez. Dit bedrijf maakt elektrische laagspanningskabels en beschikt over een logistiek centrum uitgerust met een automatisch palletmagazijn en een automatisch magazijn voor dozen van Mecalux. Deze beheren de meer dan 1.500 SKU's uit de catalogus van het bedrijf. Dankzij de automatisering het bedrijf kabels in minder twee uur leveren op elke locatie binnen Spanje. Zelfs in uitzonderlijke situaties, zoals tijdens de inrichting van de veldhospitalen als gevolg van COVID-19.
  • Espace des Marques. Deze modewinkel was bezig met de reorganisatie van z'n twee winkels midden in de pandemie. Tijdens de invoering van Easy WMS in het tweede magazijn brak de COVID-19 crisis uit. Espace des Marques en Mecalux kwamen overeen om het proces vanop afstand (700 km) voort te zetten. Zo konden beide bedrijven de overheidsbeperkingen respecteren en hun werknemers beschermen.
  • Intersurgical. Deze verdeler van medische beademingsapparatuur uit Litouwen heeft een automatisch hoogbouwmagazijn gebouwd om zijn concurrentiepositie te behouden. Martynas Tamosiunas, supply chain manager van de Intersurgical-groep, meldt dat "de vraag naar onze producten tijdens de COVID-19 pandemie dramatisch is gestegen". Dankzij automatisering kon het bedrijf de 50% hogere stroom inkomende en uitgaande goederen uit het magazijn opvangen.
Intersurgical levert medische beademingsapparatuur vanuit automatisch magazijn in Litouwen
Intersurgical levert medische beademingsapparatuur vanuit automatisch magazijn in Litouwen

De technologie van de toekomst versnellen

Door de COVID-19-beperkingen, de tijdelijke stopzetting van niet-kernactiviteiten en marktveranderingen zijn veel ondernemingen gedwongen hun bedrijfsstrategie te herzien. Automatisering kan wel eens het antwoord zijn op deze tegenslagen en vindt inderdaad breed ingang sinds de start van de pandemie.

Alvorens een automatiseringsproject voor de toeleveringsketen op te zetten, wint u best het advies in van een bedrijf dat ervaring heeft met de invoering van dit soort opslagsystemen, zoals Mecalux. Al vele jaren rusten wij logistieke magazijnen van alle soorten bedrijven uit met automatische en conventionele oplossingen die zijn aangepast aan elke situatie.

Neem contact met ons op zodat we uw magazijnactiviteiten kunnen analyseren en manieren kunnen vinden om de productiviteit van uw toeleveringsketen te verhogen.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: